Tips zelf je woning verkopen

Vastgoedbeleggingen staan en vallen altijd met het rendement. Daarom is het voor beleggers cruciaal om hun woning op het juiste moment en voor de beste prijs zelf te kunnen verkopen. Met enkele simpele ingrepen, toon je al het potentieel van je pand, kom je tot een juiste vraagprijs en vind je in no-time kopers.

Toon het potentieel van je pand

Zorg ervoor dat kopers het potentieel van je huis of appartement kunnen zien. Een volledig renovatie-project met maquette laten ontwerpen door een architect hoeft niet, maar probeer kopers een blank canvas te geven. Berg persoonlijk spullen zoals familiefoto’s, facturen en kleding op in een kast, maak ruimte door te grote meubels te verplaatsen naar de zolder of je nieuwe woning en geef donkere of felgekleurde muren een likje witte verf. Tenslotte kunnen een uitgebreide schoonmaakbeurt en een tuinonderhoud wonderen doen.

Publiceer een aantrekkelijk én eerlijke advertentie

Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk. Het is dan ook cruciaal dat je advertentie aantrekkelijk is en potentiële kopers benieuwd maakt naar een bezoek aan het pand. Kwalitatieve foto’s zijn een absolute must: ruim je woning goed op en neem de foto’s overdag zodat ze goed belicht zijn. Voeg voldoende foto’s toe aan je advertentie en scan ook een plattegrond van je woning in als je die hebt.

Schrijf een wervende, duidelijke tekst om potentiële kopers te overtuigen. Speel de troeven van je woning uit, maar wees eerlijk over de minder goede aspecten. Zo vermijd je misverstanden en krijg je niet met ontgoochelde bezoekers te kampen.

De juiste prijs

Of je er nu 30 jaar zelf in hebt gewoond of het puur om een investering gaat, je wilt je woning verkopen aan de beste prijs. Je weet zelf wat je voor het pand hebt betaald en hoeveel je hebt geïnvesteerd in de renovatie en het onderhoud ervan, maar bij het bepalen van de vraagprijs is het vooral belangrijk dat je rekening houdt met de huidige vastgoedmarkt.

Immosite Realo heeft een schattingsmodule uitgewerkt dat eigenaars helpt bij het bepalen van de vraagprijs voor hun woning, de Realo Schatting. De module gebruikt openbare data van de overheid en de informortie die je zelf over je huis ingeeft om de waarde van je huis te bepalen. Het resultaat is een verwachte vraagprijs voor een gemiddelde woning met dezelfde karakteristieken in dezelfde buurt. Omdat elk pand uniek is, kan je dit niet beschouwen als een officiële taxatie van je woning, maar het geeft je wel al een idee van hoeveel je huis waard is. Het is dus aangeraden om de Realo Schatting aan te vullen met een waardepaling van je huis door een vastgoedmakelaar of expert.

Documenteer je woning

Wie een huis verkoopt, moet verplicht een EPC-certificaat en een attest van elektrische keuring voorleggen. Wees transparant: voeg deze documenten toe aan je online advertentie en leg ze bij elk bezoek klaar om ze aan de potentiële kopers te kunnen tonen. Daarnaast kunnen plannen van de woning en eventuele offertes voor het vervangen van het dak, het plaatsen van dubbele beglazing of het vernieuwen van de elektriciteit interessant zijn. Het kan ook handig zijn om gas-en elektriciteitsfacturen te tonen aan bezoekers. Zo is het gemiddelde verbruik van je woning naar verwarming toe het perfecte bewijs dat het goed geïsoleerd is.

Lees meer: Waarom vastgoedstyling jouw huis zal verkopen

Bereid het bezoek goed voor

Heb je alles goed gepoetst, het gras afgereden, alle persoonlijke spullen in de kast gelegd en de WC-bril omlaag gehaald? Dan rest je enkel nog een lach op je gezicht toveren, een brood bakken en vooral anticiperen op vragen zoals:

  • “Waarom verkopen jullie de woning?”
  • “Hoe hebben jullie de vraagprijs bepaald?”
  • “Is er veel verkeer in de straat?”
  • “Wat zijn de verborgen gebreken?”
  • “Wanneer is het dak vernieuwd?”
Charlotte Thiry
Charlotte Thiry

logt, tweet, re-tweet, like, deelt, comment als Content Manager bij vastgoed startup Realo. Liefst in het Engels, maar neemt Frans en Nederlands er graag bij.

Charlotte studeerde taal- en letterkunde aan de Université Catholique de Louvain en ging in 2013 aan de slag als digital marketeer bij een Gentse game-ontwikkelaar. Drie jaar later kreeg ze de kans om bij Realo haar passies voor taal, marketing en vastgoed te combineren in een job die er eigenlijk geen is. Want wie van zijn hobby zijn werk maakt...

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Jouw naam verschijnt bij de reactie, jouw email adres wordt niet gepubliceerd. Alle reacties worden voor publicatie gelezen en goedgekeurd.