De millennials, de jongeren tussen de leeftijd van 16 en 36 jaar, krijgen toegang tot de vastgoedmarkt. Deze nieuwe generatie, binnenkort groter dan de babyboomers, drukt een eigen stempel op de vastgoedbewegingen. Wie zijn vastgoedbelegging van de hand wil doen, zal geconfronteerd worden met deze eigenzinnige generatie. Enkele tips voor wie wil verkopen aan millennials.

Ze zijn geboren tussen begin jaren 80 en het jaar 2000. Momenteel zetten ze hun eerste stappen op de vastgoedmarkt. Het is een aparte generatie omdat ze de eerste zijn die van op jonge leeftijd geconfronteerd werden met technologie. De 30-jarigen van nu, groeiden al op met een desktopcomputer in de huiskamer. En dat geeft wat bijzonderheden, ook voor wie zijn pand wil verkopen.

Beheers de sociale media

Millennials gebruiken sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat als belangrijkste tool om te communiceren met andere personen en bedrijven. Ze wenden zich ook tot deze kanalen om aankoopbeslissingen te maken. De aanwezigheid en penetratie van sociale media binnen deze generatie zijn enorm. Exacte cijfers per leeftijdscategorie zijn in België helaas niet voor handen. In de VS heeft maar liefst 82 procent van de millennials een Facebook-account.

Als vastgoedinvesteerder bieden sociale media sites jou de kans om te communiceren met potentiële kopers die zich comfortabel voelen binnen die media. Het is ook daar dat ze behoorlijk wat tijd spenderen.

Verkoop de buurt

De jongste generatie huizenkopers interesseren zich minder in hét perfecte huis maar richten zich meer op de buurt en de sfeer. Een aanpak meer gebaseerd op gevoelens dan op praktijk. Voor deze generatie zijn de passies, interesses en noden zeer pertinent. Dit is de groep die zeer begaan is met de lokale economie. Actief de plaatselijke middenstand steunen doen ze door regelmatig uit te gaan eten in plaats van hun eigen potje te koken. Boven koning auto verkiezen ze om zich te verplaatsen met het openbaar vervoer.

Om dus succesvol huizen te verkopen aan millennials leg je de nadruk op de buurt, eerder dan op het huis. Een bijeenkomst van enkele potentiële kopers, waarbij ook wat lokale middenstand aanwezig is.

Ga waar ze zich bevinden

Jongeren tussen de 20 en de 30 jaar versmelten met hun smartphone. Gekleefd aan hun hand rekenen ze op het toestel om elke wens te vervullen, elke vraag te beantwoorden en elke zoektocht tot een goed eind te brengen. Ook de zoektocht naar een geschikt huis.

Geef hen de nodige raad

Huizenkopers van de millennial-generatie zijn huizenkopers die voor het eerst actief zijn. Het is belangrijk om dan ook zelf een bron van raad en advies te zijn voor deze nieuwelingen. Een huis kopen is vaak een complexe, frustrerende en indrukwekkend proces voor heel wat mensen en het is nog schrikwekkender als het jouw eerste keer is. Als vastgoedmakelaar bouw je vertrouwen en een relatie op door enkel alleen al hulp te bieden en te antwoorden op (evidente) vragen.

Een van de makkelijkste manieren om jou te positioneren als adviseur is door te investeren in content marketing. Door bijvoorbeeld een blog op te zetten met enkele handige tips en tricks slaag je er in om jou te profileren als een helpende hand en expert.

Doortastende communicatie

Effectief connecteren met de millennial generatie doe je door de juiste manier en toon te vinden. Heel wat jongeren uit deze moderne generatie geven de voorkeur aan sms dan een telefoongesprek. Een ontmoeting in levende lijve vervangen ze eventueel liever door een Skype-gesprek. Stel je daarvoor open!

Door de handel op internet, de ecommerce, zijn de jongeren gewoon geraakt aan een snelle serviceverlening. Het geduld om lang te wachten op advies is er niet langer. Probeer daarom ook snel te anticiperen. Op die manier kan je jouw potentiële klanten eenvoudiger aanbieden wat ze verlangen.

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

TAGS
,
Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *