Wat doet een rentmeester?

Vastgoed kopen is één ding, daarna komt het erop aan je panden professioneel te beheren. Heb je er zelf weinig kaas van gegeten, weet dan dat je hiervoor beroep kunt doen op een rentmeester. Je kan bij hem terecht voor advies rond subsidies, hulp bij het afsluiten van huurcontracten, het innen van de huren,… Kortom, hij kan je heel wat werk en zorgen uit handen nemen.

Opleiding, erkenning en bijscholing

Eerst en vooral, niet iedereen mag zich zomaar rentmeester noemen. Wie die ambitie heeft, moet zich eerst vormen. Pas daarna kan hij een erkenning krijgen bij het BIV, het beroepsinstituut van de vastgoedmakelaar. Daarna dient hij zich ook elk jaar bij te scholen rond juridische, bouwkundige, boekhoudkundige, financiële… ontwikkelingen.

Voor je met een rentmeester in zee gaat, check je best of hij erkend is. Dat kan je doen op de website van het BIV.

Een rentmeester is geen syndicus!

Een syndicus beheert de delen van een gebouw die eigendom zijn van meerdere personen, zeg maar de gemeenschappelijke delen zoals de gang, de lift, de trap, het dak…

In tegenstelling tot de syndicus, die over één gebouw gaat, bekommert de rentmeester zich over het beheer van alle eigendommen van één persoon of entiteit.

Lees meer: De rol van een syndicus in een gebouw

Wat mag je verwachten?

Schakel je een rentmeester in, dan mag je rekenen op hulp bij oa.:

  • de zoektocht naar nieuwe huurders;
  • het overleg met de huurders;
  • opmaken van contracten, plaatsbeschrijvingen;
  • innen van huurgelden (+ de indexering ervan);
  • de boekhouding en contact met de bank;
  • opvolging van herstellingen en renovaties;

Met andere woorden, de rentmeester zorgt er voor dat je onroerende goederen in goede staat blijven en je rendement op lange termijn verzekerd is. Maak uiteraard vooraf goede afspraken over je wensen, zowel op administratief, financieel als technisch vlak.

Lees meerDigitaal je eigen vastgoed beheren: deze start up maakt het mogelijk

Karl Odent
Karl Odent

De aanpak van managementsituaties wordt telkens opnieuw geïnspireerd door een gedreven ondernemersgeest, met empathie en respect voor iedereen. Karl streeft op een energieke manier naar oplossingen, met zin voor structuur, doortastend, enthousiast en positief. Zijn stokpaardjes: online strategie & objectieven bepalen binnen Management Boards en communicatie naar alle betrokkene medewerkers, CRM, zoeken naar nieuwe projecten en de implementatie ervan.

Karl begeleidt ondernemers, managers en medewerkers om binnen hun organisatie op zoek te gaan naar 'sales opportuniteiten'. Met 15 jaar ervaring als extra troef. Zijn passie voor, en expertise in verkoop en salesmanagement in online projecten berusten op een buitengewone background en een uitzonderlijke ervaring. Een doorgedreven customercentrische-visie, evenals CRM -beschouwd als een tool en niet als een dogma, maar bovenal een oog voor gezond verstand en het talent om de juiste vragen te stellen.

Meer nog, om samen met uw team de beste antwoorden erop vinden. De klant staat telkens centraal. De methode steunt op een solution selling-methodiek.

TAGS
,
Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *