Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Hoe de waarde van een oldtimer bepalen?

De prijzen van een oude wagen zijn soms erg exorbitant. Het is geen uitzondering meer dat een collectiestuk voor meer dan 1 miljoen euro wordt verkocht. Terwijl andere markten het moeilijk hebben: de euro valt, de roebel valt, vastgoed is gedaald in waarde en moderne kust stagneert, doet de oldtimer markt het uitstekend. Het kan dus interessant zijn om te investeren in een oldtimer. Maar hoe bepaal je de waarde van een oldtimer?

Laat ons meteen met de deur in huis vallen: niet alle oldtimers zijn een goede investering, toch zijn er heel wat interessante investeringen in oldtimers te doen. Een decennium geleden waren de Jaguar E-Type, de Ferrari 250 GTE en de Porsche 911 Classic nog maar een fractie waard van hun huidige verkoopprijzen. In de jaren 80 hebben we een explosie van prijzen gekend voor oldtimers, die even snel is gestegen als gedaald. De prijzen voor de klassieke oldtimers blijven gestaag stijgen, wat het meteen interessant maakt om er eens nauwer naar te kijken.

Lees meer: Investeren in oldtimers: wanneer 'oud' goud wordt

Het garandeert echter niet dat alle wagens een gegarandeerde stijging kennen. Sommige aantrekkelijke of gekende modellen zoals bvb. een VW Kever een Citroën 2cv kennen een waarde die stabiel blijft of op zijn best lichtjes stijgt. Zij kennen geen stijging zoals van de Porsche 911 uit de jaren 60. 

Wat zijn de criteria die de waarde van een oldtimer bepalen?

  1. Zeldzaamheid
    Wat zeldzaam is, is meer waard. Heel simpel een toepassing van de wet van vraag en aanbod.
    Neem bijvoorbeeld de Fiat Dino Spider, eigenlijk een onopvallende vertoning. Toch heeft de wagen een Ferrari motor, een attractief design en, wellicht het interessantst voor de belegger, er werden er slechts 2.000 van gemaakt. Het resultaat van een dergelijke belegging is duidelijk, verkoopprijzen ver boven de 50.000 euro.
  2. Aantrekkelijkheid
    Het lijkt evident, maar schoonheid betaalt zich zelf terug bij een oldtimer. En alhoewel smaken verschillen, zijn er toch duidelijke trends waarneembaar. The Jaguar E-type, een icoon van schoonheid, kent langzaamaan duizelingwekkende waarderingen, waartoe de mooie lijn van de wagen toch grotendeels heeft bijgedragen.
  3. Prestatievermogen
    Opnieuw lijkt het een evidentie. Hoe groter de prestaties van de wagen, hoe hoger de waarde. Neem een kijkje naar de top waardes van oldtimers en het zijn stuk voor stuk prestatie gedreven wagens.
  4. Merkbekendheid
    Wie kent het legendarische merk Ferrari nu niet? Top merken zullen het altijd beter doen, dan minder gekende merken. Wie heeft al gehoord van Asa? De Asa 613 RB werd zelfs in slechts drie exemplaren gebouwd. Ongekend is onbemind. Daartegenover staan enkele legendes zoals de Mini en de VW Kever die altijd zullen kunnen rekenen op volgers, wat uiteindelijk resulteert in stabiele prijzen.
  5. Cachet
    Als jouw oldtimer heeft toebehoort tot een bekende artiest of een onbekende nobele, draagt ongetwijfeld bij tot de waarde ervan. Het is alleen moeilijk te bepalen voor hoeveel. Uiteindelijk is het een emotionele factor en niet meetbaar.
  6. Staat van de wagen
    De prijs kan sterk schommelen tussen een roestig wrak en een blinkende volledig gerestaureerde collecter's item. Maar onthou goed dat het verschil in waarde misschien niet de tijd, moeite en geïnvesteerde geld reflecteert: je kan gemakkelijk geld verliezen door een dure restauratie. Lees meerIn welke staat koop je een oldtimer?
  7. Aanpassingen
    Vaak wil de eigenaar van een verzamelstuk deze gebruiken zoals een gewone wagen. Om dit te kunnen doen, zowel keuring technisch als naar comfort toe, zijn er soms aanpassingen aan de wagen gebeurd, zoals stuurbekrachtiging, aangepaste motor, verbeterde remmen, airco, radio, gps. Voor de invloed op de waarde kan het deze zowel verhogen als verlagen. Uiteindelijk is het de koper die beslist hoeveel hij wil betalen.
  8. Ouderdom
    Een oldtimer in België wordt gedefinieerd als een voertuig ouder dan 25 jaar. Een 'jonge' oude wagen is typisch tussen 15 en 25 jaar. Deze jongsters krijgen de laatste jaren heel wat aandacht. Ze worden aan relatief betaalbare prijzen verkocht, terwijl hun waarde langzaam stijgt tot ze hun volle waarde verkrijgen wanneer ze 25 jaar oud worden. Hierbij denken we aan klassiekers, zoals BMW i316, Peugeot 206 GTi. Wellicht interessant om verder te bekijken.
  9. Onderhoud en rijkost
    Je bent er helemaal klaar voor om een oldtimer aan te schaffen. Na zorgvuldig het model gekozen te hebben en verschillende bronnen te hebben geraadpleegd, waaronder een expert in oldtimers, ga je tot de aankoop over. De droomwagen is helemaal van jou.

Lees meerWie zegt dat een oldtimer geen goede belegging is?

Voorziene budget

Heb je nog een extra budget voorzien? Naast het plaatsen van de wagen in een nette garage (je wilt er immers mee pronken), dien je met een oldtimer zorgvuldig en conservatief te rijden, en is het onderhoud van de wagen vaak specialisten werk. Alhoewel er voldoende specialisten zijn die kunnen helpen bij het onderhoud, kan het toch een hele dure ingreep zijn: een revisie van de motor van een Ferrari kan algauw oplopen tot 20.000 euro. Zelfs kleine onderdelen, die vaak uiterst zeldzaam en heel moeilijk te vinden zijn, kunnen extreem duur uitvallen.

Winnie Vincken

Eigenaar van De Beleggersgids, Investoweb en Investor Guide

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.056 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden