Waarom nieuwe technologieën voor verzekeraars maar beter omarmd worden

Innovatieve technologieën jagen verzekeraars schrik aan. Een internationaal onderzoek van Price Waterhouse Coopers toont aan dat verzekeraars zich grote zorgen maken omwille van veelbelovende fintech start-ups. Ze vrezen dan ook dat hun sector op de kop gezet zal worden.

Bijna de helft van de ondervraagde verzekeraars, een goede 48 procent, geeft toe dat ze zich ernstige zorgen maken. Volgens het rapport van PwC vrezen ze daarbij een verlies van ongeveer een vijfde binnen de 5 jaar. 10 procent denkt dan weer dat de opgang van nieuwe technologieën voor verzekeraars ongeveer de helft van hun business kan wegvagen.

De ondervraagde verzekeraars maken zich in het bijzonder grote zorgen over de druk die startups op marges kunnen hebben. 73 procent van de beslissingsnemers in het verzekeringswezen gaven dit aan als hun grootste bezorgdheid.

Groei van nieuwe technologieën

De aantrekkelijkheid van de “insurtech” bedrijven groeide de afgelopen jaren aan een ontzettend hard tempo. Jaarlijkse investeringen in innovatieve verzekeringstoepassingen namen tot vijf keer in waarde toe tijdens de afgelopen 3 jaar. PwC berekende dat sinds 2010 ongeveer 3,4 miljard dollar is geïnvesteerd in dergelijke initiatieven.

Lees meerStartups voor artificiële intelligentie erg geliefd bij investeerders

“Insurtech zal de sector voorgoed veranderen voor wie bereid is de technologische vooruitgang te omarmen”, aldus Stephen O’Hearn van PwC. “Verzekeraars hebben toegang tot heel wat data en gebruiken de modernste technologieën om die data te analyseren. Al die kennis en gegevens bieden een aanzienlijk voordeel voor het bedrijf en de klant”.

Veranderingen in innovatie dringen zich op

Gevestigde verzekeraars geven zich echter niet gewonnen zonder slag of stoot. Twee derden van de ondervraagden onthullen plannen om de fintech-aspecten van naderbij te bestuderen en indien interessant te implementeren in hun bedrijf.

“Verzekeraars moeten aangemoedigd worden om de nieuwe cultuur vol innovatie en creativiteit op te nemen en er zich van te verzekeren dat de vooruitgang die wereldwijd geboekt wordt, niet aan hen voorbij gaat”, merkt O’Hearn nog op. “Er heerst stilaan schrik om een fantastische kans voorbij te laten gaan. Een vergelijkbaar verloop zagen we in de retail. Een strikte benadering vanuit de markt werkt niet langer voor de consument. Bestaande bedrijven en startups vinden elkaar wat beiden vooruit helpt”.

Lees meer2018: jaar van de doorbraak van de robo-adviseur of terug naar af?

In België verklaarde verzekeraar AXA Belgium bereid te zijn om mee te stappen in de nieuwe wereld van insurtech. Gunter Uytterhoeven, hoofd marketing en transformatie zei daarover: “We zien insurtech als sleutel tot onze toekomst, terwijl sommige anderen het opzijschuiven als een bedreiging. We gaan hier proactief opportuniteiten zoeken voor AXA én de makelaars, en selectief investeren.”

(bron: cityam.com)

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

TAGS
, ,
Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *