Peter Thiel, een van de meest succesvolle venture capitalists ter wereld, is een voorbeeld voor velen. Hij ontdekt al vroeg dat Facebook potentieel had. En herhaalde zijn methodiek bij tal van andere startende ondernemingen. Wat is het geheim van Peter Thiels krachtige investeringsradar?
Peter Thiel, samen met Elon Musk en Max Levchin oprichter van PayPal, investeerde in een vroeg stadium in Facebook. Nadien volgden investeringen in tal van veelbelovende startups zoals Panatir, Strip en Sofi. Ondertussen zijn de aandelen meerdere miljarden dollars waard.
Hoe weet deze topinvesteerder zo goed de blinkende appels eruit te kiezen? Zijn eerste advies is ietwat verrassend: zoek naar een startup waarvan je de business niet goed kan omschrijven. Als woorden tekort schieten om hun activiteiten te benoemen, dan zijn ze vast met een heel innovatief project bezig, aldus Peter Thiel.
Lees meer: Peter Thiel geeft 3 tips om in een start-up te investeren
Het ideale idee waarop een startup gestoeld is, is dus zo innovatief dat een heel deel van de markt niet begrijpt waarmee het bezig is. Een voorbeeld: heel wat mensen noemden destijds Google de zoveelste zoekmachine, terwijl het eigenlijk de eerste zoekmotor was, aangedreven door een heuse machine. Zelfs Facebook werd makkelijkheidshalve omschreven als het zoveelste sociale netwerk, terwijl het dé sleutel zou blijken tot een online identiteit.
Om slechte investeringen uit te sluiten, denkt Thiel om dezelfde manier. Bedrijfjes die te makkelijk gebruik maken van trendy woorden verschijnen niet op zijn radar. Thiel rent ontzettend hard weg voor termen als big data, cloud computing en SaaS. “Ik heb het al vaak herhaald, als je zo’n woorden te vaak hoort, denk je aan fraude en ren je zo hard je kan”, zei Thiel. “Precies of je als bedrijf wat probeert te bluffen en er niks unieks is aan jouw bedrijf”.
(Bron: Business Insider UK)