Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Nieuwe markten, nieuwe investeringsmogelijkheden: de zelfrijdende wagens

Terwijl bedrijven racen om de eerste volledig zelfrijdende wagen op de markt te brengen, neemt ook de activiteit onder investeerders toe. General Motors haalden onlangs de kranten toen ze maar liefst 1 miljard dollar betaalden voor Cruise Automation. Durfkapitalisten investeerden nog eens 5 miljoen in twee startups (Comma.ai en Dispatch) van amper een half jaar oud. Hooggespannen verwachtingen drijven investeerders naar deze nieuwe markt.

Silicon Valley, bron van vele innovatieve bedrijven, stimuleert ook de markt van de zelfrijdende wagens. De nieuwste aanwinst is Zoox, een startup met een stevige focus op die autonome auto’s, haalde maar eventjes 250 miljoen dollar op. Deze en vele andere investeringen wijzen op een groeiende aandacht voor deze futuristische wagens. De toenemende interesse wijden marktkenners aan de naderende commercialisatie.

Het landschap van de zelfrijdende wagens is zeer complex. Een wereld die zowel de sector van de hardware als de software omvat. Heel wat ontwikkelingen zitten nog in een ontwikkelingsfase versplinterd over tientallen startup-bedrijven. Dit artikel geeft inzichten voor zij die geïnteresseerd zijn in de snel evoluerende wereld van zelfrijdende wagens.

Het meest vanzelfsprekende element in de wereld van de autonome auto’s is de wagen zelf. De grote investeringskosten en de expertise verlangd om te starten met de grootschalige productie van autonome wagens, biedt bijna enkel aan bestaande autobouwers de kans om mee te stappen in deze markt. Zelfs grote, kapitaalkrachtige techbedrijven zoals Google en Uber lijken niet bereid om mee te stappen in de productie van de wagens.

Daarom kan de meest plausibele oplossing komen van de klassieke autobouwers. De markt rekent voor een deel op die oude productielijnen om de auto’s het nieuwe tijdperk in te rijden. Welke rol deze bedrijven precies bekleden wanneer de shift naar autonome wagens vervolledigt is, is vooralsnog koffiedik kijken. Hoogtechnologische componenten en software noodzaken deze bedrijven tot aanpassingen in een sector met lage marges.

Op papier startte zowat elke klassieke autobouwer al met de nieuwe markt van autonome auto’s. Vooral bedrijven als GM, Volvo en Mercedes-Benz zetten al de nodige stappen.

Eén van de uitdagende aspecten van de nieuwe technologie zijn de sensoren. De sensoren tasten de omgeving toe en laten toe dat de verkeerssituatie berekend wordt. Op die manier kan de wagen automatisch anticiperen op obstakels en bewegingen. Lidar is zo’n gespecialiseerde sensor (lidar staat voor light en radar).

Licht en radar is lidar

Componenten als de sensoren zijn uitermate bepalend voor het functioneren van de autonome wagens, daarom zal de markt voor producten als Lidar enorm zijn. Een handvol startups komen al voort uit deze vernieuwende toepassing. De producten die het eerst de productie aankan aan een redelijke prijs, kan wel eens een behoorlijk marktaandeel binnen rijven. Momenteel zouden de Lidar-sensoren die Google gebruikt voor de prototypes ongeveer 80.000 dollar bedragen. Een kostprijs die onacceptabel is, wil de wagen in massaproductie gaan. Twee andere aanbieder, Velodyne en Quanergy, introduceren hun Lidar-sensoren aan respectievelijk 500 en 250 dollar.

Kijk eens naar de camera

Een tweede component zijn de camera’s. In sommige conceptauto’s vervangt de camera de sensor, in andere autonome wagens werken beide componenten samen. Hoewel de camera’s minder precies zijn dan de sensoren, zijn ze goed in staat om kleuren te identificeren. De belangrijkste speler op de markt van camera’s voor zelfrijdende wagens is Mobileye, een Israëlisch bedrijf. Momenteel werkt Mobileye al samen met Tesla.

Groeiende markt van computer chips

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de autonome wagen is de computer chip. Eenvoudig gesteld kan je aannemen dat de computer chip het brein van de wagen is. De chip verwerkt de info wat de wagen binnenkrijgt via de sensoren en camera’s. Via ingewikkelde algoritmes stelt het de wagen instaat om zichzelf te besturen. Gezien de enorme rekenkracht nodig om zo’n wagen te besturen, vraagt een zelfrijdende auto dan ook hypermoderne computer chips. De grootste chipmakers ter wereld dingen dan ook mee naar de monstercontracten. Onder andere Nvidia, Qualcomm en Intel proberen gouden contracten te verzilveren. Vooral Nvidia erkent de kansen die de nieuwe markt van zelfrijdende wagens biedt.

Naast de hardware is ook de software van een technologisch product als de zelfrijdende wagen van belang. Zonder deze broodnodige programmatie zal de wagen amper rijden, laat staan autonoom. Er bestaan ondertussen heel wat verschillende types software. Een van de meest vooruitstrevende is opnieuw het Israëlische Mobileye. De software schreef het bedrijf om de eigen sensordata te analyseren.

Niet onbelangrijk voor een zelfrijdende wagen: de navigatie. Twee grote spelers op de markt domineren het speelveld met name TomTom en HERE. Vooral HERE stond een tijd lang in de schijnwerpers van de grote ontwikkelaars zoals Audi, BMW en Daimler. Het zijn dan ook die drie die een bondgenootschap hebben afgesloten om samen de overname van HERE te beklinken. Daarbij zetten ze een speler zoals Uber buitenspel. TomTom blijft een geprefereerde partner voor techbedrijven als Apple, Uber en Bosch. Ondertussen proberen Google en een handvol kleinere startups eigen kaartentechnologie op de markt te brengen. Ook dit is een strijd die nog niet gestreden is.

Een connectie met internet betekent ook een gevoeligheid. Hackers liggen op de loer om het stuur van je wagen over te nemen. Cybersecurity wordt daarom, ook voor de markt van de autonome wagens, een belangrijk issue. Ondernemers en investeerders activeren hun belangen in cybersecurity sinds vorige jaar. Opnieuw is het een Israëlisch bedrijf die de kroon spant. Met een kapitaalronde van ruim 26 miljoen dollar rijfde Argus Cyber Security een gigantisch bedrag binnen. TowerSec, een prille startup, werd ingelijfd door de auto-onderdelenproducent Harman voor een fabelachtige 72 miljoen dollar.

Conclusie: het landschap van bedrijven actief in de prille autonome automarkt verandert snel. Gerenommeerde autobouwers, grote technologiebedrijven en prille startbedrijven gaan de genadeloze strijd aan om een stukje van de markt te veroveren. Voor heel wat investeerders en beleggers liggen er interessante mogelijkheden voor het grijpen.

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.099 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden