Toen Uber in augustus 2016 aankondigde om ritjes in zelfrijdende auto’s aan te bieden, veroorzaakte dit nieuws heel wat consternatie bij mensen die begaan waren met het jobverlies. De deeleconomie wordt immers geacht een van de grootste groeimarkten op vlak van tewerkstelling. Maar zelfs als Uber begint te automatiseren, hoeft dit niet het einde te betekenen voor de tewerkstelling.

In een interview met Business Insider zegt Uber CEO Travis Kalanick heel duidelijk dat zowel de klanten als de chauffeurs niets te vrezen hebben. Hij verwacht de tewerkstelling nog een heel eind op peil te kunnen houden en dus wordt het jobverlies tot een minimum beperkt na een grootschalige introductie van zelfrijdende auto’s.

“Als we even San Francisco als voorbeeld nemen, dan zien we daar vandaag ongeveer 30.000 Uber-chaffeurs. Stel nu even, volledig hypothetisch, dat we ons aanbod opdrijven naar 1 miljoen auto’s. Bij zo’n aantal heb je nog altijd menselijke liaisons nodig. De reden is eenvoudig, zelfrijdende auto’s kunnen nog niet overal komen, of soms zijn de omstandigheden niet geschikt voor een volledig geautomatiseerde rit. En zelfs al zal het een kleiner percentage betreffen in de toekomst, dan nog mag je rekenen op 50 tot 100.000 chauffeurs. Denk dus maar niet dat het aantal chauffeurs snel en drastisch zal dalen.”, sprak Kalanick.

Vanzelfsprekend heeft Kalanick een belangrijk voordeel door de zaken een positieve twist te geven want hij hangt af van de bereidwilligheid van menselijke chauffeurs. Maar zijn argument is nog zo gek niet. Gelijkaardige zaken gebeurden ook in andere industrieën en sectoren.

Een leuk voorbeeld is de introductie van de geldautomaat. De banksector stond op zijn kop en de sector vreesde voor een slagveld. Maar van een rampscenario was geen sprake. Bankautomaten maakten het voor banken mogelijk om meer filialen te openen. Met als uiteindelijk resultaat dat de tewerkstelling in de banksector (in de VS) zelfs licht gestegen is.

 

Dezelfde logica zou wel eens kunnen voorvallen op de automarkt. Als de zelfrijdende auto een taxirit goedkoper kan maken, dan nemen binnenkort misschien meer personen een taxi. En dat zou zorgen voor meer tewerkstelling in plaats van minder. Wanneer op lange termijn de automatisering zich vooralsnog doorzet, dan nog zijn er ondersteunende diensten nodig – services als onderhoud, herstel, schoonmaak, klantencontact, software-updates,…

Er zullen jobs sneuvel en er zullen jobs bijkomen. De netto-impact op de jobmarkt is nog niet duidelijk.

(bron: vox.com)

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

website:

https://debeleggersgids.be

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *