Empathie was nog nooit zo belangrijk in de bedrijfswereld als nu. Polariteit staat op een hoogtepunt en economische onzekerheid sluimert overal. De nieuwe Empathy Index toont de mate van empathie die heerst binnen een bedrijf maar ook de emotionele impact op anderen buiten het bedrijf. Dit zijn de meest empathische bedrijven van 2016
Opvallend: de top 10 uit 2015 nam twee keer meer in waarde toe dan de laatste 10. De correlatie tussen betere resultaten en betere empathie is met 80 procent zekerheid een conclusie van dit onderzoek. Empathie, zo blijkt, hangt sterk samen met ethiek. En wie op ethisch vlak de bal misslaat, kan daar harde gevolgen van draken. Zo viel Deutsche Bank van plaats 40 terug naar plaats 110.
De technologische sector leidt in de rangschikking. Ze palmen het leeuwendeel van de top 10 in. Facebook mept Microsoft van de eerste plaats af. Ongetwijfeld te danken aan de focus op de interne structuur en het algemeen welzijn van de werknemers. Een van de grootste klimmers is Ryanair. CEO Michael O’Leary zei zelfs: “Had ik geweten dat vriendelijke zijn tegen klanten zoveel zou opleveren, was ik er al jaren geleden mee gestart”. Ryanair steeg 13 plaatsen op de ranglijst (de nettowinst van de luchtvaartmaatschappij steeg van 867 miljoen euro in 2015 naar 1,24 miljard euro in het daaropvolgende jaar).
De 20 meest empathische bedrijven van 2016
Nummer | Bedrijf | Sector | Score |
1 | Technologie | 100.0 | |
2 | Technologie | 99.4 | |
3 | Technologie | 98.8 | |
4 | Netflix | Technologie | 98.2 |
5 | Unilever | Producten | 97.7 |
6 | Southwest Airlines | Reizen | 97.1 |
7 | Microsoft | Technologie | 96.5 |
8 | Whole Foods Market | Producten | 95.9 |
9 | Johnson & Johnson | Farma-industrie | 95.3 |
10 | SAP | Technologie | 94.7 |
11 | Novartis | Farma-industrie | 94.1 |
12 | SABMiller | Eten & Drinken | 93.5 |
13 | Tesla Motors | Auto-industrie | 92.9 |
14 | Starbucks | Producten | 92.4 |
15 | Apple | Technologie | 91.8 |
16 | Intercontinental Hotels | Reizen | 91.2 |
17 | Procter & Gamble | Producten | 90.6 |
18 | BMW | Auto-Industrie | 90.0 |
19 | Blackstone | Finance | 89.4 |
20 | Nike | Producten | 88.8 |
(Bron: hbr.org)