Fitbit de bekende producent van wearables, mobiele toestellen op het lichaam die gegevens versturen via het internet, neemt sectorgenoot Pebble over. Dat maakte Pebble bekend op zijn eigen website en op Kickstarter, de grootste crowdfundingsite. Hiermee komt onverwachts een einde aan een succesverhaal in een markt die op zoek is naar maturiteit.
Pebble was, na een zeer succesvolle crowdfundingcampagne, een rijzende ster in de nieuwe sector van wearables. In geen tijd haalde de fabrikant maar eventjes 20 miljoen dollar op. Nogal cryptisch melden ze nu via hun site dat ‘door diverse omstandigheden’, ze niet langer zelfstandig kunnen werk en ze zich genoodzaakt zien zichzelf te verkopen. Concurrent Fitbit neemt Pebble, met uitzondering van de hardwaredivisie, over. Met de verkoop zou ongeveer 37 miljoen euro gemoeid zijn.
De productie van Pebbleproducten stopt per direct. De ondersteuning gaat nog enige tijd door. Alle crowdfundinggelden voor producten die nog in de steigers stonden, die worden terugbetaald. Dit betekent dus dat de Time 2, de Time Round en de Core niet op de markt zullen kopen. Fans leerden Pebble kennen in 2012. Ondertussen verkocht het bedrijf bijna 2 miljoen wearables.
Wat we kunnen leren van het Pebble-verhaal?
Pebble zal niet meer dan een ‘bump in the road’ betekenen. Ze maken deel uit van een veel grotere transitie. De evolutie naar wearables is niet meer te stoppen. In 2015 vertegenwoordigde de sector een verkoopscijfer van ongeveer 15 miljard dollar. Prognoses spreken van 43 miljard dollar voor 2021.