Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Binnenkort kan jouw auto je gezicht herkennen

Er lijkt geen eind te komen aan de technologische ontwikkelingen in auto's tegenwoordig. Van het openen van de portieren met jouw vingerafdruk tot het automatisch aanpassen van de bandendruk op basis van de buitentemperatuur, auto's kennen vandaag heel uitdagingen voor de techniek. En binnenkort zal jou auto ook je gezicht kunnen herkennen om de eigenaar van andere gebruikers te kunnen onderscheiden, wat ons in een heel nieuw domein brengt.

Auto's die weten wanneer je naar de kapper bent gegaan

Fiat Chrysler ontwikkelt reeds gezichtsherkenning technologie in samenwerking met software ontwikkelaar Panasonic Automotive. Volgens de bedrijven is de technologie zo geavanceerd dat het mogelijk wordt om een bezoek aan de kapper, een baard of een nieuwe bril kan herkennen. Managers bij Chrysler demonstreerden onlangs deze geavanceerde gezichtsherkenning software als onderdeel van een elektische minivan concept. Dit zou een camera bevatten die achter het stuurwiel staat en het gezicht van de chauffeur herkent van zodra deze in de wagen stapt. Na een initieel scan, kan deze camera het gezicht opslaan in het geheugen en zodoende kleine veranderingen herkennen zoals hierboven beschreven.

En dat is nog niet alles. De gezichtsherkenningstechnologie kan eveneens gedetailleerde voorkeuren van de gebruiker bijhouden, zoals voorkeursradiostation's, zetel instellingen, adres boek en een eigen agenda. Deze instellingen zouden worden opgeslaan in the cloud. In de nabije toekomst, kan jouw auto je persoonlijk begroeten van zodra je in jouw auto stapt, automatisch je favoriete zender opzetten en jouw agenda van de dag overlopen. Ontwikkelaars werken aan buitencamera's om de chauffeur te herkennen wanneer deze richting de wagen wandelt, zodat automatisch de zetel instellingen worden aangepast, de radio en airco worden afgestemd vóóraleer in te stappen in de wagen.

Technology uit smartphones & tablets

Software developenr Panasonic Automotive ontwikkelde het gezichtherkenningssyteem dat momenteel piloot draait bij Sensory, een Silicon valley concern, dat uitgebreide gezichts- en stemherkenning heeft ontwikkeld voor smartphones, tablets en laptops.
De technologie heeft reeds zijn diensten bewezen in miljoenen Android smartphones. Fiat Chrysler is deze technologie aan het evalueren.

Panasonic Automotive verwacht gezichtherkenningstechnologie in verschillende modellen tegen 2020. Andere automerken zoals Jaguar hebben patenten genomen op gezichtherkennigstechnologie voor hun Land Rover modellen. Ford Motor Co. is een partnerschap aangegaan met Intel voor biometrische herkenningspunten. Over tijd zal gezichtherkennigstechnologie gecombineerd worden met stemherkenningstechnologie om een volledige chauffeur herkenningssysteem voor wagens, vrachtwagens en voertuigen naar een hoger niveau van veiligheid te tillen.

Privacy

Uiteraard kan deze technology en het daarbij horende opslaan van persoonlijke informatie enige bezorgdheid met zich meebrengen voor de privacy. Wie heeft toegang tot de persoonlijke informatie en hoe wordt deze gebruikt.
Google en Facebook hebben de afgelopen jaren reeds verschillende rechtzaken tegen zich gekregen over het inzetten van gezichtsherkenningstechnologie. Alhoewel de wetgeving in de komende jaren nog verder zal aangescherpt worden, is nu al duidelijk dat niet iedereen die een wagen koopt, blij zal zijn met het gebruik van persoonlijke biometrische informatie.

De nieuwe technologieën in auto's met gezichtsherkenning op kop, zal echt een nieuwe wereld openen. Alhoewel het cool lijkt om een auto te hebben die ons herkent van de overkant van de straat en automatisch instellingen aanpast naar onze persoonlijke preferenties, toch zijn er nog bedenkingen bij het gebruik van persoonlijke informatie en privacy issues. Uiteindelijk dient er een balans gevonden te worden tussen het ontwikkelen van nieuwe technologie in auto's en het bewaken van persoonlijke biometrische informatie.

bron: investopedia.com

465 lezers bereikt
De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 18.847 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden