Investeren in speelgoed, geen kinderspel!

Investeren in speelgoed is geen moderne hype, hoewel het misschien niet het eerste beleggingsinstrument is waar u aan denkt. Toch is er speelgoed dat van oudsher niet alleen wordt gekocht voor het oorspronkelijke doel, om er mee te spelen, maar tevens om er een leuk rendement mee te maken. Tinnen soldaatjes, Märklin of Hornby speelgoedtreinen en de overbekende Dinky toys waren de eerste succesnummer.

Het investeren in speelgoed vereist wel een aparte aanpak. De waarde van de investering is immers moeilijk te bepalen, omdat er vaak ook een emotioneel element aan verbonden is. Belangrijke voorwaarde is bijvoorbeeld dat uw handelswaar nog in de originele verpakking zit. Speelgoed dat al gebruikt is, is als belegging zowel letterlijk als figuurlijk ‘waardeloos’.

Lees meerInvesteren in kunst: hoe begin je eraan?

Mocht je willen investeren in speelgoed, kijk dan vooral naar de mogelijke vraag in de toekomst. Waar zal op langere termijn de verzamelwoede van een volwassene op gericht zijn? Kijk vooral naar speelgoed dat niet massaal is geproduceerd, maar in relatief kleine hoeveelheden. En bedenk ook dat speelgoed opslagruimte vergt, terwijl u de waarde van bijvoorbeeld een belegging in aandelen op uw laptop of smartphone kunt volgen.

Niet mee spelen!

Speel zeker nooit met het speelgoed, beetje idioot en contradictorisch maar het is toch zo. Vooral de ongeopende verpakkingen bieden een toegevoegde waarde voor speelgoed. MISB (of Mint in Sealed Box) is een gekende term bij verzamelaars. Het betekent dat de verpakking in onberispelijke staat verkeert. Limited editions betekenen niet altijd een meerwaarde voor een investeerder of belegger. Vaak staat de winst niet in verhouding met de moeite die men zich moet getroosten om zo’n “uniek” stuk te bemachtigen.

Aantrekkelijke beleggingsobjecten

Toch is er zeker wel speelgoed dat aantrekkelijk is als beleggingsobject. Specifieke modellen van Lego bijvoorbeeld. Ze worden in een beperkte oplage en slechts gedurende korte periode op de markt gebracht. Daardoor zullen juist die doosjes – in originele staat – over enkele jaren relatief zeldzaam zijn en gewild bij de vele verzamelaars.

Lees meerLego is een betere investering dan goud

Merken

Authenticiteit is een belangrijke factor voor verzamelaars. Logisch toch dat er meer gegadigden op de markt zullen zijn voor het wereldbekend treintjesmerk van Marklin dan voor een bijna anonieme dumping van goedkoop speelgoed in een discounter. Investeer daarom in gevestigde waarden: bekende merken hebben een solide markt, een hoger rendement en zijn makkelijker om later te verkopen. Lego, Star Wars, Tintin/Kuifje, Fisher-Price, noem maar op!

Niet alleen de merken die gekend waren in de tijd dat jij jong was, ook de merken die nu een hype ondergaan kunnen interessant zijn. De jeugd die er nu onbezorgd mee speelt, zijn immers de nostalgische verzamelaars van morgen. Onbenullige prulletjes van Frozen kunnen de tienermeisjes van nu misschien binnen enkele tientallen jaren charmeren om ze voor een aanzienlijk bedrag toe te voegen aan hun collectie. Zo was het ooit ook voor de Match Box auto’s, de Furby’s en andere kinderlijke toys.

Barbie

Sinds in 1959 de Barbiepop werd geproduceerd, is ook dit speelgoed een gewild object voor verzamelaars. Voor een Barbie uit dat eerste jaar wordt tegenwoordig meer dan €30.000 betaald en ook andere – zeldzame – versies zijn in waarde geëxplodeerd. De duurste Barbie ooit werd bij Christie’s in New York geveild voor $302.500, voor een Barbie ontworpen door Stefano Canturi.

Toen Mattel enkele jaren geleden de tokidoki Barbie (herkenbaar aan het paarse haar) voor vijftig dollar in de winkel zette, bleek dat niet veel later een gouden investeringsobject te zijn. Er werd op veilingsites grif het achtvoudige of nog veel meer voor geboden. Ook hier was de beperkte oplage het belangrijkste element voor de waardestijging.

Star Wars

Dat laatste geldt ook voor Star Wars-poppen. Iedere keer wanneer er een nieuwe film van Luke Skywalker en metgezellen werd uitgebracht, kregen de poppen die tijdens de eerdere versies werden gemaakt weer nieuwe aandacht. Memorabilia van rond de eerste Star Wars-film van 1976 gaan inmiddels voor tienduizenden euro over de virtuele toonbank. Maar zie dat maar eens op voorhand in te schatten. Investeren in speelgoed is ook vaak meteen instappen op het moment dat de producten in de winkel liggen. En dan maar geduld hebben.

Disney films zorgen voor waarde

Films zijn in ieder geval een redelijke leidraad, ook Batman en meerdere Disneyfilms zorgden voor attributen die later een behoorlijke belegging bleken. Ze zijn grensoverschrijdend en dat maakt de markt voor de vraag groter. Dat K3-poppen een soortgelijke populariteit zullen krijgen, lijkt daarom onwaarschijnlijk.

The Thunderbirds are go(ld)

Net als Star Wars-poppen doen ook de originele poppen van Teletubbies het goed. Een serie die lang op televisie draait, kan als katalysator voor de prijs werken. Modellen van de populaire televisieserie The Thunderbirds brachten na het hernieuwde uitzenden van de poppenserie extreme bedragen op. En de prijzen gingen nog eens over de kop toen ITV de reddende ruimtejongens in een nieuw jasje stak. De modellen die Matchbox en Dinky maakten van The Thunderbirds zijn inmiddels een fortuin waard, maar wie zag dat in de jaren zestig van de vorige eeuw aankomen?

My Little Pony, Fisher Price & Pokemon

Stoppen met werken na de verkoop van al je speelgoed, dat zal wel niet lukken maar vaak kan je er toch een leuke extra mee binnenhalen. Als je weet dat een gesloten My Little Pony thee set uit 1986 makkelijk verkocht wordt voor 500 euro, dan kijk je toch al wat anders naar die prullaria. Eén van de topstukken is een origineel Fisher-Price beertje, inclusief onbeschadigde verpakking. Deze banale “Dance & Play”-puppy werd verkocht voor zo maar eventjes 50.000 dollar! En nog een laatste voorbeeld: voor wie het wat zegt, de Raichu-kaart uit het gehypete pokemontijdperk eind jaren 90 is nu ongeveer 10.000 dollar waard.

Is investeren in speelgoed uiteindelijk de moeite?

Het is moeilijk in te schatten welk speelgoed in de toekomst waardevol is. Maar investeren in speelgoed kan best lucratief zijn. Tegenwoordig zijn elektronische spelletjes uit de jaren tachtig ‘hot’, maar misschien zijn dat over enkele jaren wel de gratis hebbedingetjes die fastfood-ketens uitdelen.

Rommelmarkten en tweedehands sites afstruinen kan wel degelijk zijn nut hebben. Zoek ook maar eens op zolder, wie weet vind je er nog die ene schat.

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

Geef een reactie

Jouw naam verschijnt bij de reactie, jouw email adres wordt niet gepubliceerd. Alle reacties worden voor publicatie gelezen en goedgekeurd.