De wereld van de videogames is een volwassen sector geworden. Het zijn niet zomaar wat “spelletjes”, het zijn lucratieve producten die een ijzersterke booming business vertegenwoordigen. Jaar na jaar stijgt de omzet van de game-industrie met enkele tientallen miljoenen dollars. En dat blijft uiteraard niet onopgemerkt bij investeerders en beleggers.

De gemiddelde leeftijd van de gamer ligt de jongste jaren heel wat hoger dan vroeger. Nu blijkt een liefhebber van videogames gemiddeld 37 jaar oud te zijn. Dit betekent dat er al wat meer financiële ruimte is om geld te spenderen aan gaming. Een 16-jarige krijgt bij een feestelijke gelegenheid al eens een spelletje toegeschoven terwijl een dertig met de regelmaat van de klok een game, een console of een accessoire aankoopt.

Grote afzetmarkt

Bovendien is de afzetmarkt gigantisch groot. Wereldwijd zouden er om en bij de 1,2 miljard frequente spelers zijn. Die hebben allemaal minstens één spelcomputer of andere speltoestel en bezitten gemiddeld 3,4 games. De aangroei van vooral de Aziatische markt kleurt de prognoses rooskleurig. Bloomberg Business schat de totale omzet voor de gaming industrie op 102 miljard dollar tegen 2017. Hiermee overstijgt de markt van de videogames die van de filmindustrie. En de mogelijkheden voor de wereld van de games is schier eindeloos: beurzen, live-gaming, virtual reality,…

Nieuwe toepassingen

De democratisering van VR of Virtual Reality is echter nog niet voor morgen. De gesofisticeerde 3D-brillen van het door Facebook overgenomen Oculus, Sony, Valve of HTC bieden early adaptors nu reeds de kans om van de virtuele realiteit te proeven. Analisten voorspellen echter nog een stevige slag om de consument waarbij de prijs het doorslaggevende argument zal worden. Momenteel ligt de prijs zeer hoog en is de markt uiterst beperkt. Geen gemakkelijke noot om kraken voor geïnteresseerde investeerders.

Lees meer: Virtual Reality: een droom voor investeerders?

Elektronische spelletjes worden steeds vaker gespeeld om smartphones en tablets. Deze mobiele groeimarkt worstelt wat. Grote beursgenoteerde producenten slagen er maar niet in om de markten te overtuigen. Zynga, die je misschien kent van het spelletje FarmVille, kende een topstart in 2012 maar moddert nu al drie jaar aan op Nasdaq. Electronic Arts of beter gekend als EA, is een Amerikaanse ontwikkelaar met een sterke mobiele divisie. Volgens analisten is dit een betere keuze. Ze spreiden hun producten beter over alle platformen heen.

Go big or go home

Het credo van de gameproducten is steeds vaker ‘go big, or go home’. Middelmatige games schuiven niet zo vlot meer over de (online) toonbank als vroeger. “In zekere zin is het zoals bij de filmindustry”, bevestigt analist Eric Handler. “Als je een groot game wil maken, dan moet je als snel 80 tot 100 miljoen dollar investeren. Reken daar nog eens een marketingbudget van ongeveer 50 tot 60 miljoen dollar bij. Wanneer het grote publiek het spel omarmt en je krijgt wereldwijd positieve recensies, dan haal je daar een stevige return op.”

Lees meer: Gepeste jongen maakt game en is nu miljonair

Kassa kassa

Space Invaders, onder gamers gekend als een oeroude klassieker, bracht in totaal al meer dan 13 miljard dollar op. Dit spel bereikte inmiddels een cultstatus. Na de release in 1978 zou er in Japan zelfs even een munttekort ontstaan zijn. Toen werd er immers nog op grote Atari kasten gespeeld. Doorheen de jaren evolueerde het spel, vandaag kan je het zelfs spelen op jouw smartphone of in je browser. Op plaats nummer 2 staat nog zo’n oldschool spel: Pac-Man uit 1980 haalde in totaal 12,8 miljard dollar binnen.

(bron: Bloomberg Business, Yahoo Finance, CNBC)

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

TAGS
, ,
Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *