Wat Newsmonkey ons leerde over crowdfunding

Newsmonkey, het online journalistieke medium, zit momenteel in het oog van de storm. Het mediabedrijf krijgt het hard te verduren en wordt zelfs de crowdfundingkiller van België genoemd. De gemoederen laaien hoog op en de klassieke media laten het niet na om nog wat olie op het vuur te gooien. Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen en krijgt dan ook te maken met tegenslagen en groeipijnen.

Op woensdag 25 mei is het feest, dan is er de Crowdfunding Day Europe die doorgaat in Amsterdam. Op die dag komen ondernemers, financiële professionals en investeerders samen op een groots crowdfunding evenement. Of die dag ook een feest wordt voor de (ex)-aandeelhouders van Newsmonkey is maar de vraag. Na twee jaar investeren en publiceren, kwam er een ommezwaai waarbij de aandeelhouders 11 euro per aandeel terugkrijgen. Na aftrek van kosten en commissies leiden ze aan die, arbitrair bepaalde verkoopprijs, zelfs verlies. Zaken waar onder andere Lorenz Bogaert, business angel en ex-Netlog, zich niet mee kan verzoenen.

Na het Newsmonkey-debacle is het wat voortvarend om crowdfunding aan het kruis te nagelen. Nu wordt het kind met het badwater weggegooid en is elke kritische blik zoek. Misschien liggen persoonlijke fouten, hebzucht of andere menselijke inschattingsfouten aan de basis van het mislopen. Vooralsnog wijst niets er op dat de crowdfunding an sich geen kans van slagen heeft. De voorbeelden van geslaagde, innovatieve projecten zijn legio.

Enkele van de crowdfundingsuccessen

Charlie Magazine, net zoals Newsmonkey een online journalistiek project, haalde in 2015 meer dan 30.000 euro op. En dit op minder dan één maand tijd. Op die manier kon het magazine professionaliseren en tot op vandaag is Charlie Magazine een succes. Groot verschil met een initiatief zoals Newsmonkey is dat het gaat om giften en niet om aandelen. De “Charlie’s Angels” kregen abonnementen, magazines en een vermelding in ruil voor hun investering. De verwachtingen lagen enigszins anders.

Sonic Angel, opgericht door Praga Khan-zanger Maurice Engelen, startte een succesvolle crowdfunding voor het uitbrengen van full albums. Onder andere Tom Dice, gekend van het Eurosongfestival kon zo zijn debuutalbum op de markt brengen. Aandeelhouders kregen, na de succesvolle lancering, een dividend beloofd. Wie in 2009 ongeveer 10 euro investeerde in de zanger, kreeg amper 6 maanden later een dividend van 26 euro terug.

Wat we kunnen leren van Newsmonkey?

– De kleine lettertjes zijn van groot belang

– Een ondersteunend platform is broodnodig

– Duidelijk en transparante communicatie is onontbeerlijk
 

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Jouw naam verschijnt bij de reactie, jouw email adres wordt niet gepubliceerd. Alle reacties worden voor publicatie gelezen en goedgekeurd.