De crowdfunding campagne op Kickstarter voor Pebble Time heeft maar liefst $20.338.986 binnengebracht van 78.471 investeerders. Dit is het hoogste bedrag ooit opgehaald via crowdfunding. Pebble heeft het vorige record op naam van Coolest Cooler met $7 miljoen verbeterd.

De Pebble Time campagne kon profiteren van een vorige positieve ervaring met een crowdfund raising campagne waarbij ze reeds $10 miljoen ophaalden. Daarnaast had Pebble een strategie uitgewerkt om tijdens de campagne incentives uit te delen aan investeerders om zodoende anderen eveneens te overtuigen. Pebble is in de US momenteel de populairste smart watch, maar de concurrentie wordt heel groot met de uitgifte van de Apple Watch. Onlangs liet Google nog weten samen te werken met Tag Heur en Intel voor hun smartwatch. Samsung heeft reeds enkele modellen gelanceerd zonder succes.

Pebble Time

De lancering van de Apple Watch kan wel voor een katalysator werken voor Pebble. De creator van Pebble, Eric Migicovsky, heeft ervoor gezorgd dat de Pebble Time zich sterk differentieert van de Apple Watch. De Pebble Time is goedkoper, heeft een langere batterijduur, is duurzamer, enz. Alhoewel Apple kan profiteren van een schare early adopters en brand followers, is de verwachting dat de markt voor smartwatches groot genoeg is voor meerdere spelers.

Wat was het voordeel voor de investeerders van de Pebble Time campagne? Ziehier:

  • $159 – Early Bird: One Pebble Time watch in any of the 3 colors
  • $179 – One Pebble Time watch in any of the 3 colors
  • $250 – One Pebble Time Steel watch in any of the 3 colors
  • $338 – Two Pebble Time watches in any of the 3 colors
  • $400 – One Pebble Time and One Pebble Time Steel in any of their respective 3 colors
  • $845 – Five Pebble Time watches in any of the 3 colors
  • $1690 – 10 Pebble Time watches in any of the 3 colors
  • $5,000 – 30 Pebble Time watches, 10 of each color

Interessant weetje is dat Pebble gebruik gemaakt heeft van Kickstarter om zijn toekomstig uurwerk te presellen. Pebble heeft voldoende investor funding ter beschikking om hun uurwerken via hun eigen platform te verkopen. De campagne draaide dan ook niet in de eerste plaats om kapitaal op te halen. Het Kickstarter platform werd gebruikt als een promotie tool voor de Pebble Time. En het heeft gewerkt. De media aandacht voor crowdfunding en voor Pebble Time zijn enorm.

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

TAGS
, , ,
Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *