Crowdfunding

Crowdfunding, peer to peer leningen, alternatieve financieringsmogelijkheden: het begint jou waarschijnlijk al wazig te worden voor de ogen. Om duidelijkheid te scheppen schrijft De Beleggersgids heel wat artikels over deze nieuwe vormen van financieren. Wat is crowdfunding? Hoe werkt crowdfunding? Welke types bestaan er zoal op de Belgische crowdfundingmarkt? Hoe start je zelf met een crowdfundingcampagne? Over al deze onderwerpen die te maken hebben met crowdfunding brengen we jou interessante artikels.

Crowdfunding in België doet het steeds beter. In 2016 werd bijna 30 miljoen euro werd opgehaald via crowdfunding. Een stijging van het aantal campagnes en een nieuwe crowdfundingwet ligt aan de basis voor dit succesverhaal.

Crowdfunding komt in vele kleuren en vormen. Leningen via crowdfunding zijn een substantieel onderdeel van deze relatief nieuwe manier van geld lenen. Bovendien bieden ze de investeerders nog leuke rendementen. Een gemiddeld rendement van 6 procent is een haalbaar vooruitzicht.

Belgische crowdfunding kent de een explosieve groei. Tijdens de eerste zes maanden van 2016 haalden projecten en bedrijven maar liefst 13,3 miljoen euro op via crowdfunding. Op dit moment verdubbelt Belgische crowdfunding elk jaar de cijfers.

Je (startende) onderneming financieren is een van de grootste struikelblokken voor ondernemers. De conclusie is vaak niet al te schoon: hoe prachtig, origineel en verbluffend jouw idee ook is, hoe gepassioneerd de bedenkers ook zijn, je hebt nu eenmaal een bepaald bedrag nodig om de zaken op gang te krijgen.

Hoewel wielerploeg Lotto-Soudal officieel niet wil weten van de term crowdfunding, starten ze met de uitgifte van aandelen. Minimaal hopen ze met deze campagne 275.000 euro op te halen. Toch heeft de campagne niet als eerste doel om de wielerploeg te financieren maar eerder om het gemeenschapsgevoel te verhogen.

Crowdfunding in Nederland voelt al een tijd stevige grond onder de voeten. Een van de eerste Europese crowdfundinginitiatieven was het Nederlandse Sellaband. De tijd en het businessmodel waren nog niet helemaal rijp voor een disruptief verhaal als crowdfunding. Nu de jaren verstreken schieten de Nederlandse crowdfundingplatforms als paddestoelen uit de grond.

Aandelenkoersen die lastig te voorspellen zijn en banken die je amper nog wat te bieden hebben. Hoe halen investeerders in godsnaam nog aanvaardbare rendementen zonder een torenhoog risico te lopen? Een deel van het antwoord kan geboden worden door alternatieve beleggingen en investeringen. Dankzij de nieuwe online toepassingen worden nieuwe markten aangeboord.

Stel je voor dat je 5000 euro krijgt en die moet je investeren. Wat zijn jouw opties? Als starter of jonge investeerder, de meest voor de hand liggende optie is om jouw geld in aandelen te steken. Interessant zou zijn om ook even aan crowdfunding te denken. Niet om zelf geld binnen te rijven maar om boeiende projecten financieel te steunen.

Crowdfunding is een relatief nieuwe maar vooral trendy manier om geld op te halen voor startende bedrijven. Met meer dan 1250 verschillende platformen over de hele wereld, zijn er heel wat manieren om jouw favoriete bedrijf te helpen. Rapporten tonen aan dat ongeveer 30 miljard dollar jaarlijks wereldwijd wordt opgehaald dankzij crowdfunding. Daarmee laat crowdfunding de durfkapitalisten achter zich als financieringsbron.

Newsmonkey, het online journalistieke medium, zit momenteel in het oog van de storm. Het mediabedrijf krijgt het hard te verduren en wordt zelfs de crowdfundingkiller van België genoemd. De gemoederen laaien hoog op en de klassieke media laten het niet na om nog wat olie op het vuur te gooien. Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen en krijgt dan ook te maken met tegenslagen en groeipijnen.

Ondernemingen zoeken zeer vaak zuurstof, zuurstof in de vorm van financiële ademruimte. Die vinden ze niet zelden bij investeerders. Jonge ondernemers, die actief zijn met een startup, of ervaren ondernemers die een innovatieve markt willen aanboren, kloppen steeds vaak aan bij private investeerders. Het verhaal van business angels en crowdfunding is een verhaal van de 21ste eeuw.

Crowdfunding zit in de lift. Projecten en ideeën die tot voor kort sneuvelden in de wachtkamer van de economie, rijven nu astronomische bedragen bij elkaar. Crowdfunding is toegankelijk en geschikt voor zowat elk product en elke sector. In enkele eenvoudige stappen kan je zelf ook een crowdfundingcampagne opzetten.

Crowdfunding is al lang geen angelsaksisch idee dat even overwaait naar België en straks, als iedereen gewoon geraakt is aan het idee, weer zal wegdeemsteren. Crowdfunding is here to stay. De sérieux waarmee crowdfunding benaderd wordt, is zelfs belichaamd door een heuse Belgische crowdfunding Federatie. Hoever crowdfunding in België staat kan je na het lezen van dit artikel zelf bepalen.

Crowdfunding is hot op de investeringsmarkten. De ene ziet het als een interessant platform om te doneren maar evenzeer wordt het gebruikt om te investeren. Vooral jonge mannen zijn bereid om crowdfundingcampagnes een duw in de rug te geven. De vraag echter waar veel startende bedrijven mee worstelen: hoe kan ik een succesvolle crowdfundingcampagne opstarten? We zijn er zeker van dat de onderstaande tips een duw in de rug kunnen betekenen.

Stilaan komt crowdfunding als financiële belegging op de radar van heel wat Belgen. Alhoewel rendementen veelbelovend kunnen zijn, schijnen veel mensen zich niet bewust van de mogelijke risico’s die met crowdfunding verbonden zijn. Volgens ING ligt het verwachte rendement nauwelijks hoger dan bij een aandelenbelegging.

Wil je meer weten over crowdfunding? Wij maakten een selectie van enkele kwaliteitsvolle boeken op de markt die voor ondernemers, investeerders en anderen waardevol leesvoer zijn. Geïnteresseerd hoe een succesvolle crowdfunding campagne wordt opgezet of hoe jij investeerders vindt voor jouw campagne? Lees onze geselecteerde boeken over Crowdfunding.

De crowdfunding campagne op Kickstarter voor Pebble Time heeft maar liefst $20.338.986 binnengebracht van 78.471 investeerders. Dit is het hoogste bedrag ooit opgehaald via crowdfunding. Pebble heeft het vorige record op naam van Coolest Cooler met $7 miljoen verbeterd.

Met de economische crisis net achter de rug, zijn de banken erg voorzichtig geworden met het geven van kredieten. De voorwaarden zijn aangescherpt en het wordt voor bijvoorbeeld startende ondernemers steeds moeilijker om aan startkapitaal te komen. 

Stel u heeft een briljant plan voor een activiteit, een product of een bedrijf. Om dat plan te realiseren hebt u echter een krediet nodig. De bank of een andere instelling is niet bereid een krediet te verstrekken omdat zij of het idee niet ziet zitten of geen of onvoldoende zekerheden kan krijgen. Dan wordt het uitermate moeilijk om toch te starten.

Crowdfunding is een vrij nieuwe vorm van financiering, waarbij ondernemers, stichtingen en particulieren 'the crowd' om hulp vragen om hun kredietbehoefte ingevuld te krijgen. Dit betekent dat zij zelf niet meer de gehele kredietbehoefte invullen, maar aan andere mensen vragen om financiële steun bij een bepaald project. Wereldwijd is er in 2013 al meer dan 5 miljard euro opgehaald via crowdfunding, dus er kan zeker gesteld worden dat deze vorm van belegging en financiering steeds populairder wordt.

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 15.325 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

De interessantste artikels in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!