Het is zomer in het noordelijke halfrond en dat voelen we volop! Naast wat afkoeling in de schaduw of in de zee, zoeken we ook leuke opportuniteiten om in te beleggen. Een modeartikel dat op dit moment heel vlotjes over de toonbank gaat is het badpak of de bikini. Zeker voor wie de mooiste kiekjes wilt maken op vakantie. Bestaat er een manier om in deze zomerse trend van badpakken te beleggen? Welke merken zijn wereldwijd het populairst en welke winkels of webshops verkopen er de meeste badpakken en bikini’s?
De markt van de badmode
In de Verenigde staten alleen al, is de markt van de badmode er eentje van ettelijke miljoenen. Vorig jaar ging er voor ruim 19 miljoen dollar badpakken, bikini’s en zwembroeken over de toonbank. In 2025 verwachten marktexperts hier zelfs nog een verhoging van 10 miljoen dollar. Dit mede door de invloed van de marketing doormiddel van influencers op sociale media. Inspelen op die groei, is voor een belegger zeker een interessante piste.
Lees meer: Oprichter LVMH, Bernard Arnault, treedt toe tot top 3 rijksten ter wereld
Amazon
Bovenaan het lijstje van grootste verdelers van badmode deze zomer, prijkt Amazon. Eén enkel badpakmodel heeft er al voor ruim 400.000 dollar aan inkomsten gezorgd. Het badpak van amper 28 dollar is ongelofelijk populair en wordt door jong en oud gekocht. Het kreeg al 16.000 reviews en elke dag komen hier nieuwe aankopen bij. Influencers worden overal gefotografeerd met het stukje stof dat in 20 verschillende kleuren komt, en helpen zo de verkoop boosten. Verwacht wordt dat Amazon alleen maar groter zal worden in deze markt wegens het koopgemak en de returnpolicy.
Nike
Het sportmerk Nike blijft aantrekkelijk voor badmode. Allerhande sportgear is uiteraard hun core business. Dit merk sponsort vele bekende atleten. Dankzij deze sponsorcontracten en de vele sportieve evenementen, komt dit merk vaak in beeld tijdens de zomermaanden. Waar de fashionista eerder kiest voor mode, gaat de sportieveling liever op zoek naar sportmode gericht op prestatie. En hier blijft Nike een absolute koploper.
L Brands
L Brands is de retailgroep die onder meer eigenaar is van het alom bekende Victoria’s Secret. Het merk was in 2016 opgehouden met de verkoop van badmode maar kwam hier in 2019 op terug toen de omzet terugviel met 500 miljoen dollar. Toch blijft hun aanbod beperkt en verkopen ze enkel nog badmode online en in een paar flagship stores. Het Victoria’s Secret aandeel noteert rechtstreeks op de beurs maar is het laatste jaar enorm teruggevallen. Het moederbedrijf L Brands probeert nu enkele herstructureringen door te voeren. Misschien voorlopig een investering voor durvers?
LuLuLemon Athletica
Het Canadese yoga- en sportmerk LuLuLemon wint alsmaar aan populariteit. Het merk zet in op technische kwaliteit eerder dan op mode en opvallende motieven. Ze richt zich op de hipster die gaat surfen en hiervoor een functioneel en toch goed ogend badpak zoekt. Sinds begin 2017 is het aandeel van dit merk uit de startblokken geschoten en kende het een stevige klim. Misschien kan het daarom interessant zijn om dit aandeel aan te kopen via het schrijven van put opties. Deze bieden van LuLuLemon Athletica namelijk een relatief hoge premie.
GAP
Dit rijtje aandelen in badmode wordt afgesloten door GAP. Het aandeel zit momenteel in een negatieve spiraal. De handelsoorlog met China strooit roet in het eten van deze retailer. De importtaksen op Chinese producten zijn namelijk verhoogd, wat de marges van GAP verkleint. Daarnaast boekte het ook een relatief verlies op wisselkoersschommelingen. Wie graag in dit aandeel wenst te beleggen, houdt beter even de technische indicatoren in het oog. Hier kunnen bodemvissers de komende maanden nog een interessante deal doen.