Geld verdienen met een laadpaal

Wetgeving rond nieuwe wagens en het beperken van uitstoot brengt nieuwe opportuniteiten met zich mee voor ondernemende denkers. Elektrische of hybride wagens worden de nieuwe norm, zeker met het oog op een beter klimaat. Kan jij van deze markt als particulier ook een graantje meepikken? Bestaat er een mogelijkheid om geld te verdienen met een laadpaal voor elektrische wagens?

Thuisladers en snelladers

Als je een eigen elektrische wagen hebt, dan is er een grote kans dat je ook een eigen laadpunt thuis hebt geïnstalleerd. Uit ervaring weet je dus ook dat een eigen thuislader relatief traag energie in je auto pompt. Een thuislader geeft namelijk AC-stroom die pas in de auto wordt omgevormd naar DC-stroom. Het duurt gemiddeld een achttal uur alvorens de wagen volledig is opgeladen.

Wie vaak op de baan is, moet ook af en toe elektriciteit “bijtanken” aan een externe laadpaal. Deze laadpalen geven meteen DC-stroom af aan de wagen. Het grote voordeel hiervan is de snellere laadtijd van de batterij. Een dergelijke lader is echter wel duurder dan de standaard thuisladers.

Laadpas

Nieuwe technologieën geven nieuwe bedrijven de kans om op te staan. Zo worden stelselmatig laadpassen ontwikkeld om het makkelijker te maken om iemand aan jouw laadpaal stroom te laten afnemen al dan niet tegen betaling. Met behulp van een laadpas, eventueel via de smartphone, kan je energieafname worden beheerd.

Een houder van een laadpaal kan zo een specifiek tarief bepalen. Als gebruiker van een elektrische wagen scan je bijvoorbeeld de QR-code op de paal en zo krijg je meteen informatie over het laadtarief. De getankte energie wordt afgerekend van de tanker en op de account van de eigenaar van de laadpaal geboekt. Op deze manier is het mogelijk om geld te verdienen met je eigen laadpaal, die je bijvoorbeeld aan je kantoor of woning installeert. Wie kiest voor een snellader, zal ook meer passerende gebruikers aantrekken.

Smartgrid

Afhankelijk van het moment waarop bij jou aan de laadpaal wordt getankt, kan de energie die je levert duurder of goedkoper zijn. Historisch gezien zijn de piekmomenten voor de energievraag vanaf 18u tot 21u ’s avonds. Op dit moment is meer energie nodig om alle huishoudens hiervan te voorzien. Wie overdag dus zijn laadpaal aanbiedt, kan eventueel op een slimmere, goedkopere manier aan energie komen en die duurder doorverkopen.

Wie tijd heeft om zijn auto een hele nacht te laten laden, kan besparen met behulp van een smartgrid. Je auto neemt geen energie van het net, wanneer er een piekvraag is. Wanneer de vraag weer daalt, dan kan er weer extra energie worden afgegeven, en de batterij verder opladen. Op deze manier neemt je auto steeds zo goedkoop mogelijk energie. Het smartgrid maakt het mogelijk om dit via algoritmes automatisch te laten verlopen. Ze zoekt voor jou steeds de goedkoopste energie.

Zonnepanelen

Zeker voor bedrijven of particulieren die heel sterk hebben ingezet op het installeren van zonnepanelen, en zelf heel veel energie opwekken, kan een laadpaal interessant zijn. Alle niet gebruikte energie kan doorverkocht worden, en zo kan extra prosumententaks worden vermeden. Op zeer zonnige dagen genereert je zonnepaneel namelijk een overschot aan energie. Om deze extra energie op het net terug te boeken, vraagt de energieleverancier een extra vergoeding.

Lees meer: Krijgen bezitters van zonnepanelen straks meer hun energie?

Als je overdag deze extra energie kan verkopen aan houders van een elektrische wagen, dan kan je dus twee keer verdienen. Eén maal door de vergoeding van het terugboeken te vermijden, en één maal door de winst op de getankte elektriciteit. Bereken de investering en overweeg om ook bij jou een slimme laadpaal met laadpas te installeren om wat extra inkomen te verdienen.

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Jouw naam verschijnt bij de reactie, jouw email adres wordt niet gepubliceerd. Alle reacties worden voor publicatie gelezen en goedgekeurd.