Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder

Colruyt

Eoly, de duurzame energiespecialist van Colruyt Group, werd uitgekozen om groene stroom te leveren aan het eerste publieke laadpalennetwerk in Vlaanderen. De Vlaamse Regering plant 2.500 laadpalen tegen 2020, waarvan laadpaaloperator Allego het eerste lot van 650 mag installeren. Eoly zal als 100 % Belgische en duurzame energieleverancier dat lot bevoorraden.

Samen met 5 partners (VUB, Inland Navigation Europe, Durabrik, Fockedey, Netwerk Duurzame Mobiliteit) organiseert Colruyt Group - in aanwezigheid van Pascal Smet (Brussels minister van Openbare Werken en Mobiliteit) - vandaag een mobiliteitscongres. Doel is om verschillende spelers uit de samenleving op een zinvolle manier samen te brengen en samen te laten nadenken over mobiliteitsvraagstukken. Dit gebeurt onder andere via het spelen van een gloednieuw en bijzonder spel “Mobility: a serious game”, dat door de verschillende initiatiefnemers ontwikkeld werd en dat aanzet tot een breder draagvlak voor, en verandering naar, een meer duurzame mobiliteit. Want het mobiliteitsvraagstuk kan enkel maar aangepakt worden als de handen in elkaar geslagen worden - en een spel kan daarbij helpen.

Colruyt Group ziet de werkomstandigheden bij zijn leveranciers in risicolanden geleidelijk aan verbeteren. Dat bleek bij controles vorig jaar van 582 non-foodfabrieken, landbouw- en voedingsbedrijven, vooral in China en Zuidoost-Azië. Bij het leeuwendeel van de leveranciers waren de werkomstandigheden voldoende om de samenwerking voort te zetten. “Onze investeringen in audits en ook in opleiding leiden effectief tot verbetering, maar inspanningen van alle betrokken partijen blijven nodig”, zegt auditverantwoordelijke Daniel Bral.

Colruyt Group is dit jaar gestart met al zijn oudere winkelpanden te renoveren tot lage-energiewinkels. Over een periode van 12 jaar worden 234 winkels energiebesparend gerenoveerd. De renovatiegolf is een nieuwe stap om winkels zonder fossiele brandstoffen te creëren en innoverende duurzame technieken te introduceren. Dankzij deze investering van zo’n 75 miljoen euro verkleint Colruyt Group zijn CO2-uitstoot tegen 2029 met maar liefst 4 % en creëert het een hefboomeffect op lange termijn ten voordele van de klimaatopwarming.

Colruyt Group heeft beslist om het “Office On Wheels” -initiatief verder te zetten, in samenwerking met autocarbedrijf Mandelcar. Het project, waarbij medewerkers elke werkdag in een speciaal uitgeruste kantoorbus van Gent naar Halle pendelden,  liet de afgelopen zes maanden een heel positieve invloed na op de medewerkers die eraan deelnamen. Bovendien liet het Colruyt Group ook toe om 32,2 ton CO2 te besparen. Redenen genoeg om nog twee jaar verder proef te draaien met het initiatief.

Colruyt Group gaat consumenten nog meer helpen om bewustere voedingskeuzes te maken en vlot de producten te vinden die ze willen of nodig hebben voor hun gezondheid. De groep lanceert daartoe de app SmartWithFood, waarmee klanten productbarcodes kunnen scannen van huismerken én nationale merken. De app toont in een oogopslag of het gescande product matcht met één of meer persoonlijke voedingsprofielen en stelt ook alternatieven voor. Hij herkent nagenoeg alle producten in de winkels van Colruyt, Bio-Planet, OKay en ook het Colruyt Group-assortiment bij de aangesloten Spar-winkels. Consumenten kunnen er ook thuis mee aan de slag.

Colruyt wil een eigen maaltijdbox op de markt brengen en start daarvoor vandaag een test met medewerkers op. Colruyt zal zich met zijn maaltijdbox richten op gezinnen met kinderen. De recepten zullen toegankelijk zijn, eenvoudig te bereiden en snel klaar. De maaltijdbox zal tijdens de testfase enkel verkrijgbaar zijn in de afhaalpunten van Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group. Een bewuste keuze, want zo kunnen klanten de maaltijdbox makkelijk combineren met hun gewone boodschappen.

Colruyt Group breidt de reeds succesvolle samenwerking met de Voedselbanken verder uit. Waar er tot voor kort een lokale ophaling van onverkochte voedingswaren in 14 Colruyt-winkels plaatsvond, wordt dat aantal nu opgetrokken naar maar liefst 37 winkels. Colruyt Group beschouwt het als een plicht om voedselverliezen tot een minimum te beperken. Met deze uitbreiding zal er nog een pak meer kunnen geschonken worden dan de 443 ton die in 2016 werd ingezameld.

Colruyt Group krijgt Europese steun voor een aantal projecten om waterstof nog meer te gaan inzetten als alternatieve, schone brandstof voor logistieke toestellen zoals heftrucks. Zo gaat de groep haar waterstofvloot uitbreiden met 75 nieuwe waterstofvoertuigen en indoor tankzuilen plaatsen in zijn distributiecentrum Dassenveld in Halle. De groep werkt ook mee aan de bouw van een nieuw waterstoftankstation in de regio Antwerpen, dat waterstof zal produceren op basis van groene stroom.

Colruyt Group-CEO Jef Colruyt heeft in het Vlaams Parlement de eerste Joule-Prijs voor Duurzame Energie in ontvangst genomen, uit handen van Vlaams minister van energie Bart Tommelein. De prijs werd uitgereikt door de Organisatie voor Duurzame Energie (ODE), de sectorfederatie voor hernieuwbare energie in Vlaanderen. Met de prijs bekroont ODE een individu, organisatie, overheid of bedrijf die in de periode 2011-2016 met effectieve realisaties het verschil heeft gemaakt voor duurzame energie in Vlaanderen.

Colruyt Group blijft zich inspannen om de werkomstandigheden bij zijn leveranciers in risicolanden te verbeteren. In 2015 werden er in totaal 555 controles uitgevoerd bij niet-Europese non-foodfabrieken, landbouw- en voedingsbedrijven die leveren aan de groep. Bij 86 procent van de leveranciers waren de werkomstandigheden aanvaardbaar. Om zijn impact te vergroten heeft de groep ook mee geijverd voor een internationale krachtenbundeling van retailers, invoerders en grote merken die werken aan duurzamere toeleveringsketens.

Colruyt maakt het zijn klanten makkelijker met de nieuwe smartphone-app 'MyColruyt', eenvoudig en functioneel. Je doet er je boodschappen nóg efficiënter en dus sneller mee. Zo zet de distributeur zijn investeringen op digitaal vlak verder. De applicatie is beschikbaar voor Android en iOS.

Colruyt ging twee jaar geleden een partnership aan met de stad en het OCMW van Kortrijk. Samen ontwikkelden ze het concept ‘Aan tafel in 1-2-3 euro'. Met een budgetvriendelijk receptenboekje wilden ze ouders die kampen met budgettaire problemen, helpen om lekker en evenwichtig te koken voor hun gezin, en om goedkoop en snel boodschappen te doen. Voor Colruyt past dit initiatief in de bredere bezorgdheid om vanuit zijn waarden en kracht bij te dragen aan oplossingen op maat voor kwetsbare gezinnen in België. Gedurende 6 maanden werd het concept in Kortrijk getest bij 144 gezinnen. Na afloop werd het positief geëvalueerd door de gebruikers.

Tijdens het officiële lanceringsmoment in het Egmontpaleis te Brussel werd Colruyt Group maandagavond officieel benoemd tot ‘voice’ van Sustainable  Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Hiermee treedt de groep het komende jaar op als woordvoerder van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Deze doelstellingen moeten onder meer armoede uit de wereld helpen, ongelijkheid bestrijden en klimaatverandering aanpakken.  Samen met 7 andere Belgische organisaties helpt Colruyt Group die doelstellingen bekender te maken bij het grote publiek in België. Daarnaast wil de retailer zo veel mogelijk mensen en organisaties inspireren en aanmoedigen om zelf ook actief mee te werken aan meer duurzame ontwikkeling.

Vanaf september pendelen een 100-tal werknemers van en naar hun vaste werkplek met een gloednieuwe autocar, uitgerust als een echt kantoor op wielen. Gedurende 6 maanden zetten zij zo hun reistijd om in werktijd. Bedoeling van het project is om te achterhalen of dit nieuwe transportmiddel een duurzaam alternatief kan bieden voor woon-werkverkeer. Tegelijk wordt er bekeken hoe dit concept kan leiden tot nieuwe businessmodellen voor de autocarindustrie.

In het kader van het actieplan ‘Samen voor minder zwerfvuil’ start Colruyt Group een tweejarig testproject om het zwerfvuil in de omgeving van enkele van zijn centrale gebouwen in Halle aan te pakken. Op een viertal parkeerzones kwamen er extra vuilbakken voor restafval en PMD, plus een aantal nieuwe peukenpalen en papiervuilbakken. De test is het tweede zichtbare initiatief van het ruimere actieplan dat loopt tot en met 2020. Dit najaar volgt er een gelijkaardige test op de parkings van 11 Colruyt-winkels. Colruyt, OKay en Bio-Planet nemen ook deel aan de Belgian Retail Clean-up Day in november.

Colruyt Group slaagt erin om een almaar groter aandeel van het bedrijfsafval te laten recyleren, waardoor er steeds minder restafval overblijft. In de eerste 6 maand van 2016 is de recycling rate gestegen naar een record van 82,1 %, of ruim twee procent beter dan een half jaar terug. Concreet betekent dit dat er van elke duizend kilo bedrijfsafval 821 kilo gerecycleerd wordt. Daarmee overstijgen we nu al het streefdoel van 80 % recyclage dat we vooropgesteld hadden om te halen in 2017.

Colruyt Group heeft een akkoord getekend met Metro Group voor de verkoop van Pro à Pro, Colruyt Group’s foodservice business in Frankrijk. Door de overname van Pro à Pro breidt Metro Group haar aanwezigheid op de markt uit en kan de groep verdere groei realiseren in foodservicedistributie in Frankrijk. Colruyt Group is overtuigd dat Metro Group de toekomstige groei van Pro à Pro zal ondersteunen. 

Colruyt Group blijft zich inspannen voor duurzame ontwikkeling en gaat nu heel zijn assortiment eigenmerkproducten waarin cacao verwerkt is aanpakken. Tegen juni 2017 wil de groep dat alle cacao in de 174 chocoladeproducten van de huismerken Everyday en Boni Selection UTZ-gecertificeerd is. Voornaamste doelstelling is om de duurzame cacaoproductie te stimuleren en zo bij te dragen aan betere leefomstandigheden voor de kleine cacaoboeren (die het gros van de wereldproductie verzekeren).

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.095 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden