bpost kondigt vandaag de ondertekening aan van een akkoord om de Belgische activiteiten van Lagardère Travel Retail over te nemen. Deze overname past in de groei- en diversifiëringsstrategie van bpost, want ze moet ervoor zorgen dat het bedrijf dichter bij zijn klanten staat en hun meer “convenience” biedt. Om deze transactie af te ronden moet bpost eerst nog het akkoord krijgen van de mededingingsautoriteiten.

bpost ontwikkelt sedert enkele jaren een groeistrategie, die onder meer gebaseerd is op diversifiëring met nieuwe activiteiten.  Zodoende heeft bpost de ‘proximity’- en ‘convenience’-retailactiviteiten geïdentificeerd als een sector met een interessant groeipotentieel, een sector waarvoor de Belgische activiteiten van Lagardère Travel Retail ideaal gepositioneerd zijn. 

Lagardère Travel Retail in België is actief in de ‘proximity-retail’, onder meer in stations en op luchthavens, met een netwerk van 220 verkooppunten, met vertrouwde merken zoals Press Shop en Relay, die het rechtstreeks beheert en waarbinnen het een breed gamma producten en diensten verdeelt. Het bedrijf organiseert ook de distributie van kranten en magazines naar ongeveer 5 345 verkooppunten en de losse verkoop hiervan. Tot slot bouwde het onlangs ook een netwerk uit van ongeveer 735 punten voor de ophaling en de levering van pakjes, in België gekend onder de naam Kariboo!, en werkte het nog andere meerwaarde-oplossingen uit voor de e-commercewereld

De overname van dit geïntegreerde retail- en distributienetwerk moet bpost de mogelijkheid bieden om een rendabele groei van deze activiteiten te ontwikkelen door dichter bij zijn klanten te staan en hun meer gebruiksgemak te bieden. Met dit project heeft bpost de ambitie om te investeren in deze groeibusiness, om meer verkooppunten te openen, om zijn dienstenaanbod voor zijn klanten (pendelaars, reizigers, onlineshoppers, lezers …) te diversifiëren, om zijn netwerk van afhaalpunten te blijven uitbreiden en zo  zijn klanten een ruimer dienstengamma en meer leveringsmogelijkheden voor pakjes te bieden. Dankzij het ontwikkelingspotentieel van deze overname, zal bpost zijn strategische doelstellingen kunnen blijven realiseren.

Het huidige retailnetwerk van bpost met zijn postkantoren en PostPunten en het netwerk van Lagardère Travel Retail, met onder meer de Press Shops en de Relays behouden elk hun eigen kenmerken en productaanbod. Na de vereiste goedkeuring, zullen de partijen een franchise-akkoord sluiten voor het gebruik en de exploitatie van de merken van de groep Lagardère (Relay, Hubiz, Hello!) in België. 

Dit overnameproject heeft betrekking op 100 % van het kapitaal van de bedrijven LS Distribution Benelux en AMP met een geconsolideerde omzet van € 440 mln in het jaar 2014. bpost en de overgenomen activiteiten zullen afzonderlijke entiteiten blijven met het oog op de ontwikkeling van de business, eventuele synergieën kunnen worden gerealiseerd indien ze waarde voor de groep creëren.  Om deze transactie af te ronden moet bpost eerst nog het akkoord krijgen van de mededingingsautoriteiten. 

Koen Van Gerven, CEO van bpost, verklaarde: ” Deze overname geeft bpost de mogelijkheid om zijn activiteiten te diversifiëren in een groeiende en rendabele business die een antwoord biedt op de nieuwe behoeften van de klant om steeds meer ‘proximity’ en ‘convenience’. Bovendien zal het ons ook in staat stellen om beter te concurreren op de pakjesmarkt in België.”

Koen Van Gerven organiseert op vrijdag 5 februari om 11 uur een persconferentie in het Muntcentrum, waarop hij de overname nader zal toelichten.

 

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

TAGS
,
Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *