Hoe staat het met de Belgische fintech sector? Welke stappen hebben we gezet, en welke weg hebben we nog af te leggen? Geen betere partij om het aan te vragen dan Jurgen Ingels, de oprichter van het succesvolle Clear2Pay. Bloovi interviewde hem en legde hem het disruptievuur aan de schenen.

Ja, disruptie is al wat de klok slaat, maar móeten banken zich daarover überhaupt zorgen maken? En vooral: worden ze op hun kop gezet door andere tech spelers of eerder door de consument die geen oren meer heeft naar zijn vertrouwde bank?

Disruptie niet de grootste zorg van banken

Hoewel de banken enorm waakzaam zijn, is de ‘vrees’ voor disruptie een compleet ander gegeven, of zo luidt de visie van Ingels. “Fintech start-ups vallen op dit ogenblik kleine aspecten van de bank aan,” zegt hij. “Maar het is niet alsof de meeste fintech spelers de bank in zijn totaliteit op de knieën dwingen. Banken hebben 1 groot voordeel: zij kunnen bankieren en hebben de klassieke bancaire kennis in huis. Terwijl fintech start-ups zich vooral kunnen differentiëren omwille van hun technische know-how en gebruiksvriendelijkheidsprincipes. Dat is iets anders dan pure kennis van het bankwezen.”

Wat volgens de Clear2Pay-oprichter wél dringend wordt voor de bancaire sector, zijn de samenwerkingen met – tot op heden nog – kleine fintech bedrijven. “Ze moeten hen omarmen met het oog op efficiëntere werkmethodes, vereenvoudigde processen en een betere customer service,” zegt hij daarover. “Deze softwarespelers kunnen banken helpen om relevant te blijven voor de consument. En dat kan op verschillende vlakken: real time, beta-driven en customer service.”

Geen aparte silo’s, wel succesvolle samenwerkingen

Jurgen Ingels windt er dus geen doekjes om. Sterker zelfs, hij gelooft dat banken technologisch achterhaald zijn, waardoor fintech start-ups makkelijker schade kunnen aanbrengen in hun verouderde processen.

“Veel banken draaien nog op systemen uit de jaren ‘80 van de vorige eeuw,” gaat hij verder. “Hun backoffice is gigantisch verouderd, en moet dringend worden gemoderniseerd. Maar niemand durft daar eigenlijk aan te sleutelen want geen kat die de gevolgen juist kan inschatten. Daarom wordt die ‘upgrade’ door bestuurders steeds op de lange baan geschoven. Er was altijd wel een goed excuus om hier niet in te investeren, waaronder de verschillende crisissen. Bankovernames hebben er ook voor gezorgd dat er koppelingen tussen systemen werden gelegd die onderling niet goed met elkaar communiceren.”

Hoe nuchter Ingels het ook bekijkt, hij weet het bankwezen op een ludieke wijze te vergelijken met spaghetti. “Banken zijn allemaal silo’s door elkaar,” stelt hij. “Terwijl ze dringend moeten evolueren naar een lasagne. Daarmee wil ik zeggen dat ze uit verschillende lagen moeten gaan bestaan.”

Toch houdt Ingels er eerder een positieve kijk op na. “Tech spelers doen waar ze goed in zijn: software bouwen die geheel aansluit op de services van de bank. Laat die twee hun potentieel benutten en samenwerken, en de consument wordt vanzelf de winnaar,” zegt hij.

Een blik op de bancaire sector van de toekomst

Als we aan Ingels vragen hoe hij de banksector ziet evolueren, hoeft hij niet lang na te denken. “Een bank gaat veranderen in een digitale hub,” meent hij. “De digitale front-end wordt gigantisch belangrijk om consumenten te overtuigen om gebruik te maken van jouw bank. Authentificatie en veiligheid gaan daarmee hand in hand. Consumenten kopen nu al wereldwijd zaken op allerlei webshops. En naar mijn inziens kunnen banken daar een belangrijke rol qua security en geloofwaardigheid in vervullen. Als je iets koopt in een webshop in Chili, dan kan de bank van hier een authentificatie-dienst leveren. Zodat die transactie veilig verloopt en er geen risico’s zijn omdat je handelt met iemand binnen een internationale omgeving.”

Ook ziet Ingels banken evolueren als rasechte dataspelers. “Persoonlijk zou ik liever al mijn gegevens veilig in een bankkluis bewaren dan ze zo maar overal te laten rondslingeren,” bevestigt hij. “Pas op, intussen hebben de meeste banken wel stappen gezet in de goede richting. En de oude krokodillen aan de top hebben dat ook eindelijk door.”

 

Marnik D'Hoore
Marnik D'Hoore

Marnik is een gepassioneerd ondernemer in de digitale sector. Hij is founder van Bloovi.

Hij focust zich op eigen business ideeën waarin hij sterk gelooft en daar een bedrijf met toekomst rond uit te bouwen.

In een vorige carrière was hij oprichter van bSeen en na de fusie met Netlash mede-oprichter van digital agency Wijs uit Gent. Verder spreekt Marnik regelmatig over ondernemerschap en gaat hij dieper in op de uitdagingen van het ondernemen.

TAGS
Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *