Opmerkelijke tijden, olie wordt nog altijd met karrenvrachten op de markt gedumpt. Alsof de voorraden onbeperkt zijn. En uiteraard reageren de markten daar gemengd op. Maar voor Tesla, de controversiële autobouwer van Elon Musk, biedt deze turbulente periode heel wat kansen. En wie weet valt er ook iets te rapen voor de aandachtige belegger.

Tesla, genoteerd op de Amerikaanse Nasdaq-beurs, is opgericht in 2003. Vijf jaar later kwam het eerste model op de markt, de Tesla Roadster. Ondertussen verkocht Tesla Motors al meer dan 125.000 elektrische wagens. Vooral het Model S is een zeer populair Tesla product. De prijs varieert tussen de 80.000 en de 120.000 euro. Niet minnetjes voor autobouwer met nog niet zoveel kilometers op de teller.

Begin april 2016 werd een nieuwe mijlpaal in de nog jonge geschiedenis van Tesla Motors. Met de presentatie van het “democratische” Model 3 lanceerde Elon Musk de nieuwste telg uit zijn stal. En het veroverde meteen de harten van heel wat geïnteresseerden. Maar liefst 276.000 liefhebbers waren bereid om 1000 dollar voorschot te betalen om het nieuwste model te kunnen pre-ordenen. Niet alleen levert het voorschot een leuke som geld op, het verzekert het bedrijf van een grote afzetmarkt (indien elke voorbestelling een effectieve aankoop wordt). De pre-orders zouden meer dan 7 miljard dollar waard zijn.

Ook de technologie om de elektrische wagen voort te stuwen staat niet stil. Een supercharger netwerk, oplaadpunten waar je supersnel je batterij mee oplaadt, is in volle opbouw. Met een Model S hang je 40 minuten aan zo’n oplaadpaal, en je kan weer verder. In amper 75 minuten is zelfs je volledige batterij opgeladen. Egear.be berekende dat elektrisch rijden minstens de helft goedkoper is dan een klassieke wagen.

Waarom je nu best kan investeren in Tesla

Nu staan de prijzen aan de pomp op een zeer laag punt, maar door de grillige prijsschommelingen, onder andere gedreven door de Saudi’s, kan dit zomaar omslaan. Olieprijzen hebben ondertussen een roemruchte geschiedenis als het gaat om rigoureuze prijsaanpassingen. In de jaren ’80 overspoelden ze de markt al eens eerder. Ervoor hadden ze de kraan al eens onverbiddelijk dichtgedraaid met de oliecrisis van 1973 tot gevolg. Het kan dus verkeren in olieland.

Consumenten zijn er zich van bewust dat bij de aankoop van een nieuwe wagen, alle aspecten moeten overwogen worden. Daar is de prijs van de benzine of diesel er eentje van. De zeer lage prijzen pleiten momenteel in het nadeel van elektrisch rijden, anderzijds weet iedereen dat olie ooit uitgeput zal raken. Milieubewuste consumenten zetten liever in op (groen) elektriciteit dan op de fossiele brandstoffen. Opnieuw wordt de kaart van de toekomst getrokken.

In ieder geval is Tesla zeer sterk bezig op 3 vlakken: ze zetten in op kwalitatieve producten. Een markt waar er momenteel zeer veel vraag naar is. Denken we maar aan het grote succes van de Apple producten. Ondanks de bovengemiddeld prijs, spreekt Apple al jarenlang een groot publiek aan. Ten tweede profiteren ze van de globale markt. Tesla Motors is nu al een naam die over de ganse aardbol tot de verbeelding spreekt. En ten derde erkennen ze de ecologische problemen en proberen ze iets te doen aan het beperken van de fossiele brandstoffen. Langetermijndoelen die nu ook bij de consument hoog op de agenda staan.

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

website:

https://debeleggersgids.be

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *