Koersstijging Spotify of Tencent Music?

Spotify, de muziekstreamingdienst waarin miljoenen nummers zitten, deed op 3 april een geslaagde beursgang. Het Zweedse bedrijf verwacht dat het tegen het einde van dit jaar tussen de 198 miljoen en de 208 miljoen maandelijkse actieve gebruikers zal hebben. Als het dit doel van om en bij de 200 miljoen gebruikers haalt zou dat een groei betekenen van bijna 30% ten opzichte van eind 2017. Maar Tencent ligt op de loer.

Belangrijker nog dan het aantal actieve gebruikers zijn het aantal betalende abonnees. Daarvoor mikt Spotify op een cijfer van 92 à 96 miljoen. Dat streefcijfer oogt realistisch aangezien Spotify eind 2017 159 miljoen gebruikers had, van wie 71 miljoen een betalend abonnement hadden. Het zijn mooie cijfers, maar ondanks de verwachte omzet voor dit jaar van 5,3 miljard euro, verwacht het bedrijf nog altijd een verlies van 230 tot 330 miljoen euro.

Spotify

Spotify kwam naar de beurs tegen een koers van 132 dollar en op de eerste dag van de notering steeg de koers al tot 165 dollar. Een maand later schommelt de koers van het aandeel rond de 160 dollar. Wie snel kon intekenen of wie bijvoorbeeld halfweg de maand kocht tegen een koers van 144 dollar, heeft dus een uitstekende zaak gedaan. Uit het succes van Spotify blijkt in elk geval dat de muziekindustrie, die enkele jaren geleden nog op sterven na dood leek, opnieuw springlevend is.

Lees meer: Investeren met beperkte risico’s in film en muziek via Tax Shelter

Tencent Music

Heb je de kans gemist om op de Spotify trein te springen? Geen nood, want ook de Chinese tegenhanger van Spotify, Tencent Music, zal volgens The Wall Streeet Journal dit jaar naar de beurs trekken en Le Figaro meldt dat ook Vivendi met Universal Music dit voorbeeld zal volgen. Tencent zou een waardering hebben van om en bij de 25 miljard dollar, wat in de buurt komt van de waardering van Spotify, terwijl Universal Music zelfs zou uitkomen op een waardering van 40 miljard dollar.

Tencent Music ontstond midden 2016. Het nam een controlerend belang in de China Music Corporation en voegde het samen met zijn eigen streamingbusiness. Met die zet kwamen drie van de populairste Chinese muziekapps samen onder een dak: Tencent Music is de eigenaar van de streamingdiensten QQ Music en Kugou en de karaokeapp WeSing.

Lees meerInvesteren in alpaca wol of kasjmier?

Maandelijks zijn 700 miljoen gebruikers actief op het gehele platform. Het gaat om een indrukwekkend cijfer, maar volgens diverse bronnen ligt het aantal betalenden om ongestoord te kunnen luisteren zonder onderbrekingen door advertenties slechts op 10%. Muziekstreaming staat in China echter nog maar in de kinderschoenen en de overheid heeft recent de regels rond de gebruiksrechten strenger gemaakt. Dat betekent dat  Tencent Music een enorm potentieel heeft. Van zodra er meer details bekend zijn over de geplande beursgang houden wij u uiteraard op de hoogte. Want het aandeel Tencent Music kan er duidelijk één zijn waar muziek in zit.

Geert Degrande
Geert Degrande

Geert Degrande is al 37 jaar actief als freelancejournalist, copywriter, blogger, vertaler en ghostwriter. Economie en finance en HR zijn zijn belangrijkste specialisatiedomeinen. Hij heeft als eindredacteur van Test-Aankoop Invest, als redacteur van CFO Magazine en FD Magazine en als redacteur van Logic-Immo ook ruime ervaring in de financiële- en de vastgoedwereld.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Jouw naam verschijnt bij de reactie, jouw email adres wordt niet gepubliceerd. Alle reacties worden voor publicatie gelezen en goedgekeurd.