Amazon's momentum voorbij

Eén van de meest populaire bedrijven in Amerika begint wat groeipijnen te voelen. Amazon heeft met zijn vernieuwende bedrijfsmodel enorme winsten geboekt de laatste jaren. Sinds kort begint het echter de hete adem in de nek te voelen van rechtstreekse concurrenten. Is het aandeel van Amazon nog steeds koopwaardig? Of gaat het een nieuwe fase van stabilisatie in?

Diversificatie

Amazon is door consumenten hoofdzakelijk bekend omwille van zijn retail activiteiten. Het begon hoofdzakelijk met het online verkopen van boeken, maar stelselmatig werd het aanbod uitgebreid naar allerhande producten. Op vandaag kun je het zo gek niet bedenken, of het is te koop via Amazon.

De laatste jaren heeft Amazon ook een aantal grote overnames gedaan om ook op nieuwe markten te kunnen binnendringen. Denk maar aan de overname van Whole Foods, een supermarktketen met hoofdzakelijk biologische voeding, of het recente PillPack, een online apotheek.

Een tiende van zijn omzet haalt het bedrijf ook uit clouddiensten. Op dit vlak heeft Amazon nog veel ruimte om te groeien. Ook de streamingdienst Prime Video probeert zijn marktaandeel te bestendigen en vergroten.

Concurrentie

Maar recent voelt Amazon meer en meer de concurrentie opkomen. Retail blijft nog steeds voor ruim twee derde van de verkopen zorgen, en daar voelt Amazon grote druk. Walmart, Macy’s en Target, een aantal grote spelers op de Amerikaanse markt, hebben hun online divisies sterk verbeterd. Ze zetten hard in op promoties, gratis en snelle leveringen om het spel hard te spelen met Amazon.

En dat vertaalt zich volop in de cijfers. Amazon blijft nog steeds groeien, maar de steile spurt van de voorbije jaren zet zich stilaan om in een gestage stijging. Terwijl de concurrente stevig de achtervolging aan het inzetten is en marktaandeel inpikt. De agressieve groei van Amazon heeft zijn concurrenten wakker geschud en ze gemotiveerd om stevig te investeren om niet te vergaan in de schaduw van Amazon. En dat voelt de online reus nu.

Aandeel Amazon nog steeds koopwaardig?

Uiteindelijk blijft het aantal Prime leden, die een voorkeursbehandeling genieten dankzij het lidgeld dat ze betalen, nog steeds stijgen. Dat toont aan dat de populariteit van Amazon nog steeds groeit. Amazon blijft ook vernieuwen op het vlak van het leveren van pakjes, denk maar aan het inzetten van drones.

Het bedrijf is zeer vernieuwend op alle vlakken en blijft trendzetter. Als het dit kan volhouden, dan zal de concurrentie steeds moeten proberen bij te benen. Dit is een luxepositie voor het bedrijf. Amazon loopt ook heel hard in de kijker op de beurs. Dit zorgt ervoor dat het aandeel heel sterk reageert op dipjes op korte termijn. Een belegger op zoek naar rendement op lange termijn kan beter zijn centen geïnvesteerd houden in deze online reus.

Ook de clouddevisie heeft nog veel groeiruimte. Amazon heeft nog heel veel ongebruikte serverruimte dat het kan commercialiseren. De tak is volop in expansie en zal in de toekomst nog voor grotere groeimarges zorgen.

Lees meer3 Amerikaanse aandelen met maandelijkse dividenden

Besluit

Amazon voelt dat andere retailers een inhaalbeweging hebben ingezet. Dit voelt het wat in zijn cijfers, maar het bedrijf is bijlange nog niet aan het wankelen. Kijk de kat wat uit de boom als nieuwe belegger en koop wanneer de technische indicatoren een goed moment aantonen. Reeds belegd in dit bedrijf? Hou dan je aandelen goed bij. Amazon heeft in de laatste 20 jaar bewezen dat het een trendzetter en vernieuwer is. Als het dit kan blijven waarmaken dan verdient Amazon nog steeds dat plekje in jouw aandelenportefeuille.

De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *