Tournée minérale komt eraan: tijd om uw drankaandelen te verkopen?

Steeds meer mensen beseffen dat alcohol, hoe goed ingeburgerd ook, in feite toch ook een drug is. Het succes van de eerste editie van “Tournée Minérale” – een alcoholvrije maand februari – zal straks wellicht niet alleen worden herhaald, maar ook versterkt. Betekent dit ook dat u meteen uw beleggingen in de drankensector moet verkopen? Zeker niet! Maar wat niet is kan nog komen.

In de bovenste schuif

De voedings- en drankensector ligt nog altijd bij veel beleggers in de bovenste schuif. Dat is ook niet onlogisch want bij weinig andere bedrijven zijn de balansen zo stevig en is de cash-flow zo voorspelbaar.

Dat steeds meer mensen alcoholarme periodes inlassen en dat een initiatief als “Tournée Minérale” erg succesrijk is, verandert niets aan het feit dat bier, wijn en sterke drank in de westerse cultuur gemeengoed zijn. Als we kijken naar de winsten van de AB Inbev en Diageo, respectievelijk de grootste brouwer en de grootste sterkedrankenspeler ter wereld, dan lijkt daar ook nog niet meteen verandering in te komen.

Zo boekte Diageo in het boekjaar 2016-2017 een winst van liefst 3,6 miljard pond. Met andere woorden: hoe succesrijk “Tournée Minérale”, straks ook zal zijn en hoeveel aandacht er ook aan het initiatief besteed wordt, de impact ervan op de verkoop van alcoholhoudende dranken blijft marginaal. Dat betekent dat aandelen van drankbedrijven er normaal geen hinder van zullen ondervinden.

Toekomst

Maar dat belet niet dat de drankensector misschien toch eens wat verder naar de toekomst moet kijken. Dat is alvast wat Andrew Lockley in het Britse investeringsblad Exponential Investor heeft geschreven. Daarin waarschuwt hij voor het toenemende belang van religie en voor het feit dat we als gevolg van de teruglopende nataliteit in West-Europa onmiskenbaar afstevenen op een dominantie van de Islam. En dat wordt bevestigd door het eerbiedwaardige Pew Research Centre dat aangeeft dat de islam in 2070 de grootste godsdienst op aarde zal zijn en dat dit nogal wat impact zal hebben op onze levens en onze cultuur.

Andrew Lockley houdt daar in zijn beleggingsportefeuille nu al rekening mee en investeert niet in zaken zoals alcohol, die verboden (haram) zijn volgens de islamitische wetgeving. Hij verwacht dat de steeds sterkere impact van de Islam in de toekomst zou kunnen leiden tot een totaal alcoholverbod. Lockley wil beleggers naar eigen zeggen bewust maken van veel radicale veranderingen die misschien nog niet op korte termijn voor de deur staan, maar die in de toekomst wel een ingrijpende impact kunnen hebben. Met andere woorden : l“Tournée Minérale” zal weinig of geen impact hebben op de drankenindustrie, maar het is voor beleggers in die sector toch belangrijk om toekomstige religieuze en culturele ontwikkelingen van nabij op te volgen.

Geert Degrande
Geert Degrande

Geert Degrande is al 37 jaar actief als freelancejournalist, copywriter, blogger, vertaler en ghostwriter. Economie en finance en HR zijn zijn belangrijkste specialisatiedomeinen. Hij heeft als eindredacteur van Test-Aankoop Invest, als redacteur van CFO Magazine en FD Magazine en als redacteur van Logic-Immo ook ruime ervaring in de financiële- en de vastgoedwereld.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Jouw naam verschijnt bij de reactie, jouw email adres wordt niet gepubliceerd. Alle reacties worden voor publicatie gelezen en goedgekeurd.