Wie start met beleggen beseft dat er heel wat verkeerd kan lopen. Wat velen zich niet realiseren is dat de fout vaak bij zichzelf ligt. Niet het beleggen is een probleem maar de belegger. Starters die voor het eerst hun geld aan het werk zetten zijn hun eigen ergste vijand. Vooral de lokroep om actie te ondernemen is dikwijls te sterk voor beginnende beleggers.

“Doe iets”, voor veel beleggers in de startblokken is het een natuurlijke drang. Het kan toch niet zijn dat ik hier mijn centen investeer en er niks actief mee doe? Toch wel! Actie omwille van de actie is misschien wel het domste wat je kan doen als je een portfolio wil opbouwen. De wil om aandelen te kopen en te verkopen is groot. Zeker omdat je altijd geleerd hebt dat iets doen beter is dan niets doen. Maar niets is minder waar als het gaat om beleggen. Verscheidene studies tonen aan dat kalm en doordacht traden veel betere resultaten opleveren dan beleggers die veel kopen en/of veel verkopen.

Zet emotie buitenspel

Wie actie onderneemt en denkt iets te moeten doen, doet dit vaak nadat ze nieuws hebben vernomen. Tegen die tijd is het vaak al te laat en heeft de markt al lang gereageerd. Bovendien zijn dergelijke acties quasi altijd emotioneel van aard. Tijd om hun actie te overdenken laten ze zichzelf niet. Eerst denken en pas daarna doen is een evidentie maar niet altijd in beleggershoofden. De emotie speelt hen niet zelfs parten.

Diversificatie van de portefeuille

Een andere beginnersfout is om al jouw centen in te zetten op één enkel paard. Geen goed idee! Je denkt misschien het nieuwe Apple-aandeel gevonden te hebben en wil maximaal profiteren bij een koersstijging? Juist ja, denk daar maar nog eens over na. Indien het aandeel ondermaats presteert, verlies je misschien net je complete beleggingskapitaal. Beleggen houdt sowieso risico in, daarom is het niet onverstandig om je kansen te spreiden. Op lange termijn beperkt dit het verlies en vergroot het de kans om jouw kapitaal gestaag uit te bouwen. Je geld vertienvoudigen op korte termijn zal op die manier vast niet lukken maar je schuwt alleszins het grote risico wat.

Succes in het verleden

Als derde factor speelt er een recentheidseffect een grote rol. Sectoren, markten, aandelen die het goed deden in een recent verleden worden verwacht om goed te presteren in de toekomst. Niet dus! Succes in het verleden biedt geen enkele garantie over de toekomst. Makkelijk is dit niet voor beginnende beleggers. De menselijke aard verwacht immers een voortzetting van geleverde prestatie. Je kijkt beter uit naar interessante kansen wars van het verleden. Anderzijds kan je ook de focus houden op ondergewaardeerde producten.

 

(bron: Forbes)

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Jouw naam verschijnt bij de reactie, jouw email adres wordt niet gepubliceerd. Alle reacties worden voor publicatie gelezen en goedgekeurd.