Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Verdrinken ten strengste verboden

Ken je Jay Gould? De beruchte robber baron die in de 19de eeuw het Amerikaanse spoorwegennet spectaculair uitbouwde en zodanig meedogenloos in zaken was dat hij de bijnaam ‘Mefistofeles van Wall Street’ kreeg? Je zult het misschien niet geloven, maar net met die duivel, somber, zielloos en volgens de overlevering de ‘meest gehate man van Wall Street’, had ik eerder dit jaar een interview.

Een fake interview weliswaar, de mens is namelijk al 125 jaar dood. Maar toch minder fictief dan je zou denken. Ik las zijn biografie en tientallen artikelen, en leerde hem best goed kennen. Wat hij zegt in het interview, zei of dacht hij anderhalve eeuw geleden dus wel degelijk. Idem voor de 19 andere doden die ik interviewde voor mijn boek ‘Onsterfelijk beursadvies – 100 beleggingslessen van 20 oude meesters’

Stuk voor stuk bevatten die interviews verbazend veel tijdloos beursadvies. Van Jay Gould onthouden we onder andere dat de beste koopjes op de somberste momenten te doen zijn (ene Warren Buffett kocht tijdens de barre beurswinter 2008-’09 voor miljarden dollars aandelen van bedrijven als Goldman Sachs, Bank of America en Dow Chemical, waarop hij al enkele jaren later 10 miljard dollar winst had), en dat het loont om voor elke aankoop in een logboekje bij te houden waarom je dat aandeel had gekocht. Geen mens kan immers onthouden waarom hij x aantal jaar geleden aandelen van y had gekocht. Zodra je twijfelt of je y niet best zou verkopen, ga dan zoeken naar de koopargumenten van toen. Gelden die niet meer? Verkopen dan maar.

Voorts tracteerde Gould ons op ongezoute quotes, zoals: ‘Speculeren zonder voorkennis heeft evenveel zin als zwarte varkens begeleiden in het donker’ of ‘Ik knijp de melk van Wall Street uit al haar tieten’ (jaja, dat waren tijden…).

En hij vergeleek de beurs treffend met de oceaan: te groot, te veel stromingen voor eender welke mens om die onvoorspelbaar kolkende massa onder controle te krijgen. Het deed me denken aan de coole surfers, jongens en meisjes die op een plank de strijd met de golven aangaan. Hoe pakken die dat aan?, vroeg ik me af. 

Met een extra portie nederigheid. Ze maken gebruik van de golven en beseffen tegelijk dat die sterker zijn dan zij, en dat ze onvermijdelijk nu en dan kopje -onder gaan. Maar ervaren surfers kennen de techniek om niet te diep kopje- onder te gaan en snel boven water te komen. Dat laatste is minder evident dan het lijkt: iemand die door een golf wordt overspoeld weet even niet meer waar boven of onder is. Een belegger die door een verkoopgolf wordt overspoeld evenmin. Dit zijn de gevaarlijke momenten voor allebei.

Het is van doorslaggevend belang niet te diep kopje-onder te gaan. Een verlies van 50 procent bijvoorbeeld, is moeilijk goed te maken. Ook psychologisch. Start je met 1.000 euro en verlies je 50 procent zodat je 500 euro overhoudt, dan volstaat het niet 50 procent terug te winnen om opnieuw tot de startpositie van 1.000 euro te komen. Dan heb je 100 procent winst nodig. Veel beleggers verkrampen als ze dat beseffen. Ofwel laten ze alle hoop varen, ‘de oppervlakte ligt te hoog boven ons’, en verkopen ze met evenveel dégout als verlies. Ofwel worden ze extreem risicozoekend: dubbel of niets. Meestal wordt het niets.

Nimmer verdrinken is de boodschap. Dat impliceert: duik niet te diep, verkoop tijdig de molenstenen, en begin onder water niet te panikeren. Dat impliceert niet: waag je niet op zee. Want ofschoon u van alle kanten hoort en leest dat surfen enkel een spel voor jonge waaghalzen is, is dat ter beurze bijlange de waarheid niet. Nu we bij een goede gezondheid op ons 65ste makkelijk nog dertig jaar kunnen leven moéten we de zee op. We moeten ons nat maken, anders dreigen we volledig uitgedroogd te sterven.

Pierre Huylenbroeck

Hij is de auteur van 'Iedereen belegger' en uitgever van Mister Market Magazine, boordevol beursinzichten en een door de abonnees te volgen reële portefeuille die een jaarlijks gemiddelde return van ruim 10% realiseert. Neem een gratis proefnummer via www.mistermarket.be.

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.710 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden