Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
William O'Neil en het CANSLIM principe

William ‘Bill’ O’Neil werd geboren in Oklahoma City in 1933. Op 22-jarige leeftijd haalde hij zijn bachelor diploma in de kunst. Na zijn militaire dienst startte hij zijn roemruchte carrière als broker. Onder de vleugels van Hayden, Stone & Company introduceerde hij in 1958 zijn befaamde investeringsstrategie CANSLIM. Het bezorgde hem al snel de titel van best presterende trader in de firma.

In 1963, hij is dan amper 30 jaar, richt hij dankzij zijn professionele en financiële successen zijn eigen bedrijf op nl. William O’Neil & Co. Opnieuw staat hij in de spots wanneer hij als jongste persoon ooit een zetel bemachtigd op de New York Stock Exchange.

Twintig jaar later start O’Neil een financiële krant op: Investor’s Daily, later wijzigt de naam naar Investor’s Business Daily. Sinds 2007 is hij CEO van William O’Neil & Co en is bestuurder en uitgever van de Investor’s Business Daily. Hij geeft lezingen en schrijft internationaal gewaardeerde papers.

Onnavolgbare stijl

Bill O’Neil mixt zowel kwantitatieve als kwalitatieve strategieën enkel met als doel prestatiegericht in te zetten. In het kort zoekt hij naar aandelen met een snel en groot potentieel. Zijn motto is dan ook “buy the strong, sell the weak” of koop de sterke aandelen en verkoop de zwakke broertjes in jouw portefeuille. Om de sterke aandelen van de zwakke te onderschrijven, ontwikkelde O’Neil zijn befaamde CANSLIM.

  • Current quarterly earnings per share - Het aandeel laat een sterke stijging notering ten opzichte van het kwartaal van het voorgaande jaar (minimaal 25%).
  • Annual earnings increase - De jaarlijkse inkomsten van het bedrijf stijgen tussen de 20% en de 45% en dit voor de afgelopen 5 jaar.
  • New products, management and highs - Koop enkel aandelen met een goed verhaal. Nieuw management, nieuwe records, nieuwe producten,…
  • Supply & demand - Zoek vooral aandelen met een aanzienlijke stock. Hoe minder aandelen beschikbaar, hoe makkelijker de prijs wordt opgedreven.
  • Leaders & laggards - Hou vast aan de aandelen die uitstekend presteren en dump de stocks met mindere resultaten tov de sector.
  • Institutional ownership - Kijk uit naar aandelen die minder in de portefeuille zitten van topinvesteerders of institutionele beleggers (banken, fondsen,…).
  • Market direction - Houd de marktbewegingen nauwlettend in de gaten, koop aandelen die een grote daling achter de rug hebben.

Quotes

“Het geheim van winnen en verliezen op de beurs is om zo weinig mogelijk te verliezen wanneer je niet juist bent.”

“Wat te hoog en te risicovol lijkt voor de meerderheid gaat normaliter hoger en wat laag en goedkoop lijkt gaat normaliter nog lager.”

“Een fout gemaakt door velen is om namen te kopen die jou bekend in de oren klinken.”

“Schattingen zijn meningen en meningen kunnen fout zijn. Cijfers zijn feiten.”

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.917 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden