Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Wat Newsmonkey ons leerde over crowdfunding

Newsmonkey, het online journalistieke medium, zit momenteel in het oog van de storm. Het mediabedrijf krijgt het hard te verduren en wordt zelfs de crowdfundingkiller van België genoemd. De gemoederen laaien hoog op en de klassieke media laten het niet na om nog wat olie op het vuur te gooien. Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen en krijgt dan ook te maken met tegenslagen en groeipijnen.

Op woensdag 25 mei is het feest, dan is er de Crowdfunding Day Europe die doorgaat in Amsterdam. Op die dag komen ondernemers, financiële professionals en investeerders samen op een groots crowdfunding evenement. Of die dag ook een feest wordt voor de (ex)-aandeelhouders van Newsmonkey is maar de vraag. Na twee jaar investeren en publiceren, kwam er een ommezwaai waarbij de aandeelhouders 11 euro per aandeel terugkrijgen. Na aftrek van kosten en commissies leiden ze aan die, arbitrair bepaalde verkoopprijs, zelfs verlies. Zaken waar onder andere Lorenz Bogaert, business angel en ex-Netlog, zich niet mee kan verzoenen.

Na het Newsmonkey-debacle is het wat voortvarend om crowdfunding aan het kruis te nagelen. Nu wordt het kind met het badwater weggegooid en is elke kritische blik zoek. Misschien liggen persoonlijke fouten, hebzucht of andere menselijke inschattingsfouten aan de basis van het mislopen. Vooralsnog wijst niets er op dat de crowdfunding an sich geen kans van slagen heeft. De voorbeelden van geslaagde, innovatieve projecten zijn legio.

Enkele van de crowdfundingsuccessen

Charlie Magazine, net zoals Newsmonkey een online journalistiek project, haalde in 2015 meer dan 30.000 euro op. En dit op minder dan één maand tijd. Op die manier kon het magazine professionaliseren en tot op vandaag is Charlie Magazine een succes. Groot verschil met een initiatief zoals Newsmonkey is dat het gaat om giften en niet om aandelen. De “Charlie’s Angels” kregen abonnementen, magazines en een vermelding in ruil voor hun investering. De verwachtingen lagen enigszins anders.

Sonic Angel, opgericht door Praga Khan-zanger Maurice Engelen, startte een succesvolle crowdfunding voor het uitbrengen van full albums. Onder andere Tom Dice, gekend van het Eurosongfestival kon zo zijn debuutalbum op de markt brengen. Aandeelhouders kregen, na de succesvolle lancering, een dividend beloofd. Wie in 2009 ongeveer 10 euro investeerde in de zanger, kreeg amper 6 maanden later een dividend van 26 euro terug.

Wat we kunnen leren van Newsmonkey?

- De kleine lettertjes zijn van groot belang

- Een ondersteunend platform is broodnodig

- Duidelijk en transparante communicatie is onontbeerlijk
 

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.917 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden