Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Waarom verzekeraars nieuwe technologieën maar beter omarmen

Innovatieve technologieën jagen verzekeraars schrik aan. Een internationaal onderzoek van Price Waterhouse Coopers toont aan dat verzekeraars zich grote zorgen maken omwille van veelbelovende fintech start-ups. Ze vrezen dan ook dat hun sector op de kop gezet zal worden.

Bijna de helft van de ondervraagde verzekeraars, een goede 48 procent, geeft toe dat ze zich ernstige zorgen maken. Volgens het rapport van PwC vrezen ze daarbij een verlies van ongeveer een vijfde binnen de 5 jaar. 10 procent denkt dan weer dat de opgang van nieuwe technologieën ongeveer de helft van hun business kan wegvagen.

De ondervraagde verzekeraars maken zich in het bijzonder grote zorgen over de druk die startups op marges kunnen hebben. 73 procent van de beslissingsnemers in het verzekeringswezen gaven dit aan als hun grootste bezorgdheid.

De aantrekkelijkheid van de “insurtech” bedrijven groeide de afgelopen jaren aan een ontzettend hard tempo. Jaarlijkse investeringen in innovatieve verzekeringstoepassingen namen tot vijf keer in waarde toe tijdens de afgelopen 3 jaar. PwC berekende dat sinds 2010 ongeveer 3,4 miljard dollar geïnvesteerd werd in dergelijke initiatieven.

“Insurtech zal de sector voorgoed veranderen voor wie bereid is de technologische vooruitgang te omarmen”, aldus Stephen O’Hearn van PwC. “Verzekeraars hebben toegang tot heel wat data en gebruiken de modernste technologieën om die data te analyseren. Al die kennis en gegevens bieden een aanzienlijk voordeel voor het bedrijf en de klant”.

Gevestigde verzekeraars geven zich echter niet gewonnen zonder slag of stoot. Twee derden van de ondervraagden onthullen plannen om de fintech-aspecten van naderbij te bestuderen en indien interessant te implementeren in hun bedrijf.

“Verzekeraars moeten aangemoedigd worden om de nieuwe cultuur vol innovatie en creativiteit op te nemen en er zich van te verzekeren dat de vooruitgang die wereldwijd geboekt wordt, niet aan hen voorbij gaat”, merkt O’Hearn nog op. “Er heerst stilaan schrik om een fantastische kans voorbij te laten gaan. Een vergelijkbaar verloop zagen we in de retail. Een strikte benadering vanuit de markt werkt niet langer voor de consument. Bestaande bedrijven en startups vinden elkaar wat beiden vooruit helpt”.

Inn België verklaarde verzekeraar AXA Belgium bereid te zijn om mee te stappen in de nieuwe wereld van insurtech. Gunter Uytterhoeven, hoofd marketing en transformatie zei daarover: “We zien insurtech als sleutel tot onze toekomst, terwijl sommige anderen het opzijschuiven als een bedreiging. We gaan hier proactief opportuniteiten zoeken voor AXA én de makelaars, en selectief investeren.”

 

(bron: cityam.com)

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.826 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden