Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Waarom klein denken voor KMO’s cruciaal is

Van alle bedrijven die jaarlijks opgericht worden, haalt een groot deel van de organisaties het einde van het jaar niet. Wil je dat jouw bedrijf de harde markt overleeft, dan moet je leren klein te denken.

Groot en klein denken

De meeste ondernemers denken groots. Ze hebben bepaalde dromen, maar ook bepaalde verwachtingen, doelen en ga zo maar door. Als je een bedrijf opricht, doe je dit ook vaak vanuit een bepaalde droom. Deze droom probeer je realiteit te maken door vastgelegde doelen te verwezenlijken. Dit doe je weer door een bepaalde weg te volgen met jouw bedrijf.

Op zich is dit een goede aanpak, maar als ondernemer moet je meer doen dan alleen groot denken. Het is namelijk ook erg belangrijk om klein genoeg te denken als je je eigen bedrijf runt, zodat je de belangrijke activiteiten en 

Het belang van klein denken

Als je alleen maar groot denkt en niet in detail onderneemt, is de kans groot dat je niet de doelen bereikt die je met jouw bedrijf wil bereiken. Om jouw bedrijfsdoelen te kunnen bereiken, moet je namelijk op en top effectief werken en ondernemen. Dit kan alleen als je jouw manier van werken, je aanbod, je doelen en alle andere zaken waar je je mee bezighoudt, af en toe een beetje bijstelt. Je volgt dus niet altijd die grotere lijn, maar dient af en toe ook in te zoomen op de details.

Alleen door klein te denken en je dus bezig te houden met de details, kun je iedere (moeilijke) situatie als ondernemer te boven komen. Blijf je altijd die grote, rode lijn volgen, dan mis je allerlei kansen en krijg je helaas ook regelmatig te maken met de bedreigingen van jouw bedrijf die je niet (tijdig) ziet aankomen.

Klein denken als ondernemer: drie tips

Er zijn enkele dingen die je kunt doen om wat minder groot te denken en wat vaker klein te denken als ondernemer. We geven je graag drie praktische tips mee die jij vandaag nog kunt gebruiken om wat kleiner te denken met je bedrijf.

Tip 1: Neem elk onderdeel van jouw bedrijfsplan eens onder de loep

De meeste ondernemers vergeten de helft van hun bedrijfsplan al snel en hebben alleen nog hun lange termijn doelstellingen in hun hoofd zitten. Deze doelstellingen zijn zeker belangrijk, maar het is ook goed om de rest van je bedrijfsplan regelmatig onder de loep te nemen. Doe je alles nog wel zoals je ooit hebt besloten het te gaan doen? En zo nee, waarom niet? Misschien kom je er wel achter dat je een belangrijk onderdeel van je bedrijfsplan helemaal vergeten bent door te voeren in je dagelijkse bedrijfsvoering. Dan kun je dit alsnog doen.

Tip 2: Evalueer je activiteiten wat vaker

De meeste ondernemers evalueren hun activiteiten eens per kwartaal of zelfs slechts eens per jaar. Dit is niet zo vreemd, maar je kunt beter wat vaker terugkijken naar wat je precies gedaan hebt. Evalueer je jouw activiteiten vaker, dan kun je bepaalde activiteiten sneller. Dit kan je op de lange termijn veel geld besparen en/of opleveren.

Tip 3: Wees eens wat vaker trots op jezelf

Je weet misschien nog niet hoe je dit kwartaal gepresteerd hebt met jouw bedrijf, maar dit betekent niet dat je moet wachten met trots zijn op jezelf. Je werkt hard, je doet je best en samen met je werknemers doe je er alles aan om jouw bedrijf een groot succes te maken. Trots zijn op jezelf is ook een vorm van klein denken, die veel ondernemers helpt nog zelfverzekerder in het leven te staan. Arrogantie is niet gewenst, maar een zelfverzekerde ondernemer bereikt wel meer dan een onzekere ondernemer.

Start vandaag nog

Als ondernemer heb je veel profijt van een goede helikopterview, maar klein denken is ook erg belangrijk. Kijk dus niet alleen naar het grotere plaatje van jouw onderneming, maar zoom af en toe eens in. Wissel je regelmatig af tussen groot en klein denken, dan haal je veel meer uit je bedrijf.

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.796 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden