Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Wie verstandig wil investeren in een startup dient hen deze 6 vragen te stellen

Startups, jonge bedrijven die net komen piepen, springen vaker in het oog door de indrukwekkende bedragen die worden opgehaald bij investeerders. De startups schieten echter als paddestoelen uit de grond en wie een interessante investering zoekt, krijgt een steeds lastigere taak. Toch kunnen 6 gerichte vragen mee helpen bepalen of een startup voldoet aan enkele fundamentele eisen.

Investeren in een startup is hot. Een schot in de roos kan wel eens een ferme jackpot betekenen. Maar wie investeert in een startup neemt ook grote risico’s, een prematuur bedrijfje is vatbaar voor heel wat gevaren. Om die gevaren wat in te perken kan je jezelf (en het bedrijf) heel wat logische maar verhelderende vragen stellen.

Lees meer: 6 vragen die je jezelf moet stellen vooraleer te investeren in een startup

Welk business model steekt er achter de startup?

Handig is het altijd om de krijtlijnen van een bedrijf mee te krijgen. Liefst nog via een directe lijn met de oprichter of het management. Zo krijg je een idee van hoe het bedrijf stuurt op zijn verkopen. Basiselementen zoals het aantal verwachte verkopen per maand of per kwartaal, de gemiddelde grootte van een deal, geschatte aantal warme leads per maand etc. Een salesmodel kan er vanzelfsprekend nog heel wat complexer uitzien maar aan enkele goedgekozen elementen kan je al zeer veel afleiden. Op die manier kan jouw vertrouwen in het bedrijf groeien of breken.

Welke noden vult de startup in en voor wie?

Hoe een bedrijf zich in de markt zet is van vitaal belang voor de levensvatbaarheid van een startup. Daarom is het interessant om te weten hoe dit jonge bedrijf zichzelf ziet. Op welke vragen van de markt denken ze een antwoord te bieden? Wat denk je dat ze mogelijk zullen maken voor de klanten? Slagen ze er in om de taal van de klant te spreken? Lukt ze dit niet op een performante manier dan hebben ze nog heel wat werk voor de boeg.

Lees meer: Hoe je kan investeren in startups én geld verdienen

Wie is de doelgroep en waarom?

De eerste afnemers van producten van een startup zijn early adopters. Pioneers die het product kopen nog voor de grote massa dit doet. Interessant voor een startup is om die -kleine- groep early adopters in kaart te brengen. Welk type profiel hebben die businesses of particulieren? Wie neemt de beslissing als het gaat om wat er waar wordt gekocht? Waarom willen ze specifiek de producten van deze startup? Bedrijven die welomlijnde antwoorden gevonden hebben op voorgaande vragen, staan al heel wat steviger op hun benen.

Hoe ziet het verkoopproces eruit en hoe sluit het aan bij jouw kopers?

Vooral met het tweede deel van de vraag worstelen heel wat startups. Jammer genoeg, voor sommigen althans, is het behoorlijk cruciaal. Het salesverhaal van de startup moet naadloos aansluiten bij hoe de potentiële klanten producten aankopen. Is dit niet het geval dan krijg je wrijving en frustratie tijdens het verkoop- en aankoopproces.

Hoe gaat de startup aan zijn leads geraken?

Koud bellen, zoals dat dan heet in vaktermen, is misschien niet het ideale antwoord maar op z’n minst is het een antwoord. Een heldere strategie, wat ze ook moge zijn, en een solide opvolging waarbij leads gemeten worden, boezemen vertrouwen in. Breng daarom de leads, net zoals de klanten, duidelijk in kaart. Op die manier weet je waar en wanneer je kan sturen op meer leads.

Hoe kijkt de startup naar de toekomst?

Op korte tijd een klantenbestand uitbouwen, is slechts een eerste stap. De echte vraag die komt pas later: hoe vertaal je commerciële contacten naar een langetermijnrelatie. Klanten en prospecten lange tijd vasthouden komt de continuïteit van een bedrijf ten goede. Hoe slimmer een startup investeert in een langetermijnvisie voor klantenrelaties, hoe kostenefficiënter het ganse verhaal wordt. Nog maar eens een belangrijke factor in de overweging of dit wel dé startup is waaraan je jouw spaarcenten wil toevertrouwen.

Lees meer: Investeer in een Belgische startup én betaal zelf minder belastingen

Jonge bedrijven, beloftevolle bedrijven, die voortgestuwd worden met het label ‘beloftevolle startup’ zijn niet per definitie een garantie voor succes. Leg daarom de nodige argwaan aan de dag en begin met bovenstaande vragen te stellen. Ze bieden je al heel wat relevante inzichten om de juiste investeringskeuze te maken.

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.915 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden