Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Succesvol een crowdfundingcampagne lanceren? Dit zijn de 8 geheimen.

Crowdfunding is hot op de investeringsmarkten. De ene ziet het als een interessant platform om te doneren maar evenzeer wordt het gebruikt om te investeren. Vooral jonge mannen zijn bereid om crowdfundingcampagnes een duw in de rug te geven. De vraag echter waar veel startende bedrijven mee worstelen: hoe kan ik een succesvolle crowdfundingcampagne opstarten? We zijn er zeker van dat de onderstaande tips een duw in de rug kunnen betekenen.

Doe geen half werk

Je kan crowdfunding gebruiken om ideeën af te toetsen, zelfs als ze nog niet geconcretiseerd zijn. Zorg er dan wel voor dat jouw ideeën en dromen duidelijk afgelijnd zijn. Met een halfbakken resultaat zal je geen hoge ogen gooien. Laat staan dat er iemand zich geroepen zal voelen om in een krakkemikkig idee zijn geld te stoppen. Crowdfunding mag geen alibi zijn om een prematuur idee op de markt te gooien.

Lees meer: 4 stappen om zelf met crowdfunding te starten

Zet de sociale media verstandig in

Je hoeft je sociale leven niet op te geven om het integraal te wijden aan Facebook, Twitter en Pinterest. Een minimale aanwezig is echter onontbeerlijk, het is immers de ideale manier om een zeer groot publiek te bereiken. Maak daarom op een verstandige manier gebruik van de sociale media. Kies goed wat voor bericht je via welk platform wil verspreiden. De gebruikers en de dynamiek van Pinterest verschil van Instagram, houd daar dus rekening mee.

Maak gebruik van beelden

Beelden oefenen een grote aantrekkingskracht uit én zeker bewegende beelden. Een kort filmpje kan de bezoekers van jouw investeringsproject een duidelijk beeld geven van waar je voor staat. Statische beelden geven nog altijd minder goed een gevoel weer dan bewegend beeld. Probeer het wel professioneel te houden en sla zelf niet aan het knutselen. Hou de kwaliteit conform met die van jouw product of dienst.

Laat de klassieke media jou helpen

Crowdfunding krijgt niet zelden heel wat aandacht in de pers. Daarom is het belangrijk dat je makkelijk wordt gevonden. Met een eenvoudige Facebook-pagina alleen kom je er niet. Stel daarom een duidelijke website met hoge resolutie foto’s ter beschikking zodat journalisten alle info voor een eventueel artikel eenvoudig terugvinden.

Lees meer: Crowdfunding in België: het meest uitgebreide overzicht

Ga niet onmiddellijk in de zakken zitten

Crowdfunding is ook het vertellen van een verhaal. Enthousiasmeer je publiek door jouw passie over te brengen. Mensen gaan je op een natuurlijk manier sturen en ondersteunen. Vergeet nooit dat iemand jouw steunt omdat ze geloven dat je een goed product op de markt zal brengen en dat hun centen je daarbij kunnen helpen én dat het hen een return kan opleveren.

Bouw de interesse op

Zelfs voor je de crowdfundingcampagne lanceert kan je al werken aan de interesse voor jouw project. Niet alles hoeft af te hangen van het succes van de crowdfunding, niets weerhoudt jou ervan om al een soliede fanbasis op te richten. Probeer je vooral te focussen op enkele invloedrijke volgers of fans. Zij kunnen als katalysator dienen voor een grote groep van geïnteresseerden.

Stuur regelmatig communicatie uit

Een regelmatig bericht of post is hard nodig. Je kop aan het venster steken, of het nu met goed of slecht nieuws is, verhoogt de betrokkenheid met je volgers en financiers. Regelmatig posten geeft iedereen een goed gevoel: je bent ermee bezig en het bestendigt hen in hun keuze. Je werkt voor je geld en je laat het ook weten aan zij die ermee begaan zijn.

Lees meer: De interessantste boeken over crowdfunding

Speel op de man

Een beetje persoonlijk contact is altijd fijn. Niemand houdt ervan om aangesproken te worden met “Beste klant”, hou het liever op “Dag Bernard”. Je voelt je persoonlijk aangesproken en je maakt geen deel uit van een anonieme groep. Laat je volgers ook weten wie er achter het project steekt. Ook dit verhoogt opnieuw de betrokkenheid.

Succes garanderen voor een crowdfundingcampagne is enkel weggelegd voor de glazen bollen en de magiërs van deze wereld. Je kan echter heel wat leren uit voorbije campagnes. Neus zeker eens rond op verschillende platformen zoals Kickstarter, Ulele, Angel.me,…

(Bron: Ignitiondeck)

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.820 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden