Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Robots vervangen stilaan mensen, ook bij ons

De toekomst is hier en nu. Heel wat bedrijven lijken het nog niet te beseffen. Schitterend voorbeeld uit de Japanse verzekeringswereld. Het bedrijf Fukoku Insurance vervangt begin 2017 maar liefst 34 medewerkers door een IBM robot. En wat nu?

Nu worden ze nog doemdenkers genoeg, straks misschien visionairen. De een zegt, alle jobs kan je in de nabije toekomst overlaten aan een robot. Onmogelijk, zegt het andere kamp. Maar nu duiken meer en meer verhalen op waarbij robots wel degelijk in staat zijn om uitvoerende taken van menselijk personeel over te nemen.

Robots in de autosector zijn al lang ingeburgerd. De 7-armige assamblagerobot doet niemand nog versteld staan. Maar robots kunnen al veel meer dan twee stukken aan elkaar lassen. Robots zijn bijna in staat om gesprekken te voeren. En dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. Semantische verschillen of intonaties interpreteren laten zich niet zo makkelijk vertalen naar bits en bytes. Maar zo ver staan ze nog niet bij de Japanse verzekeraar Fukoku.

De Japanse robot wordt ingezet om dossiers te scannen en te berekenen wie op wat recht heeft. Daarbij kan de digitale medewerker met sprekend gemak honderden parameters in ogenschouw nemen. De verzekeringsmaatschappij verwacht zich aan een serieuze kostenbesparing. Hoewel de robot 1,6 miljoen euro kost en een onderhoud van 120.000 euro per jaar vergt, rekenen ze bij Fukoku op een grote besparing. De robot werkt 30 procent efficiënter en sneller. Een Japanner kloppen is al heel wat en dan nog eens met zo’n marge. Ze verwachten dat de investering, mede dankzij het wegvallen van 34 lonen, binnen de 2 jaar terugverdiend is.

De robots van IBM, die gebruik maken van kunstmatige intelligentie, maken grote sier in het bedrijfsleven. Niet alleen staan nog andere Japanse verzekeringsbedrijven te trappelen, ook Amerikaanse ondernemingen maken al dankbaar gebruik van de technologie. Er lopen zelfs tests bij klantenservices. Daarbij wordt nagegaan wanneer een klant niet langer opgezet is met de antwoorden van een digitale assistent. Voor standaardvragen (en standaardantwoorden) is er de robot, wordt het iets complexer dan kan een medewerker van vlees en bloed ingeschakeld worden.

IBM ziet nog heel wat potentieel op de markt van de financiële dienstverlening. Robots kunnen perfect om met grote hoeveelheden data en verwerken ze in geen tijd. In eigen land itimmert QBMT al jaren aan de weg. hun bekendste robot, Zora, vindt vooral in de zorgsector heel wat aantrek. Meerdere ziekenhuizen in België haalden Zora in huis om bijvoorbeeld plaats te nemen achter de ontvangstbalie.

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.785 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden