Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Wat belangrijk is bij een restauratie van een oldtimer

Investeerders die van aanpakken weten, focussen zich al jaren op goedkoop vastgoed. Na een grondige renovatie, die ze meestal zelf uitvoeren, verkopen ze de huizen weer met schitterende rendementen. Enthousiastelingen zonder baksteen in de maag en met een kleiner budget kunnen ook opteren voor auto’s.

In de Verenigde Staten is de renovatie van huizen door en voor investeerders big business. Per jaar gaat het om ongeveer 100.000 woningen. Ze worden verkocht met een gemiddelde winst van meer dan 75.000 dollar (of zo’n 72.000 euro). Uiteraard vragen ze een groter investeringsbudget, geld dat niet iedereen zomaar op de plank liggen heeft.

Maar waarom niet hetzelfde doen met wagens? Een oude gehavende oldtimer opkopen en met veel liefde de auto in de oorspronkelijke staat herstellen en opnieuw verkopen. Op z’n minst even lucratief als de renovatie van een huis en het vraagt een fractie van de investering als je vergelijkt met vastgoed. De belangrijkste kost bij een oldtimer is net de vele manuren die het vraagt. Ervaren mecaniciens en experts romen een flinke portie van een eventueel rendement af.

Jezelf verdiepen in het merk en type wagen kan je dus een flinke kost besparen.

Laten we eerlijk zijn: harde economische tijden verplicht mensen soms afscheid te nemen van zaken waar ze van houden. Bezittingen verkopen in ruil voor snel kapitaal is geen schande. De ene zijn dood, is de andere zijn dood: een bittere realiteit. Voor wie interesse toont in oldtimers zijn dit gouden tijden.

Waarop moet je letten bij het kopen van een oldtimer?

  • de staat van het koetswerk of carrosserie

  • de volledigheid van de oldtimer

  • nakijken van het chassisnummer

  • aantal kilometers op de teller

  • controleren van de lijnen van deuren

  • inspecteren op lekkages

  • luisteren naar onregelmatige geluiden

Hoe meer werk aan de oldtimer, hoe groter het potentiële rendement. Uiteraard heeft het dan geen zin om de volledige checklist af te lopen. Een gedemonteerde oldtimer kan best een interessante investering zijn, maar probeer maar eens naar de motor te luisteren. De uitdaging zal er in bestaan om alle stukken te vinden en dus focus je jou beter op de volledigheid van de oldtimer.

Wat zal het rendement van de oldtimer bepalen?

  • Roest: zie je roest op de carrosserie of aan de binnenkant? Zet het dan maar op een lopen.

  • Teller: hoe lager de teller, hoe meer geld je kan vangen voor jouw oldtimer

  • Gebruik: als je niet van plan bent om ermee te rijden, raak de wagen dan niet aan

  • Aantallen: als het even mogelijk is dan ga je het best voor een wagen in kleine oplage

  • Opties: hoe zeldzamer de optie op een wagen, hoe rijker de eigenaar ervan wordt

  • Kleur: een wagen in het originele en als het even kan een zeldzaam kleur bepaalt de waarde

  • Verbruikers: bizar genoeg zijn wagens die benzine zuipen populairder bij investeerders

  • Bouwjaar: auto’s uit de jaren ’80 doen het uitzonderlijk goed als langetermijninvestering 
De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.710 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden