Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
We zijn niet slim genoeg om een beurscrash te voorzien

De psychologie van geld en beleggen is behoorlijk heftig. Veel economische modellen gaan er van uit dat mensen rationeel zijn door constant kosten en opbrengsten te analyseren om zo een maximaal profijt te doen. Toch handelen we als belegger vaak irrationeel en realiseren we ons vaak te laat dat ons oerinstinct ons in de steek laat wanneer het gevaar op langere termijn loert: de gevolgen van een beurscrash.

Anchoring

Een probleem waar beleggers mee worden geconfronteerd is 'anchoring' dat door Daniel Kahneman & Amos Tversky werd uitegewerkt in hun prospect theory. Los van de intrinsieke waarde van een aandeel, gaan we er vaak van uit dat de waarde van een aandeel dicht aanleunt bij de informatie die we het best kennen, nl. de huidige prijs van een aandeel. Dit anchoring effect, ook gekend als referentie-effect, maakt het voor ons gemakkelijker om een (veel te) hoge prijs te betalen voor de aandelen van een bedrijf dat verlies maakt in een overgewaardeerd markt - bekeken met objectieve maatstaven. Toch laten we ons er aan vangen: we kopen hoog en hopen dat we de aandelen nog hoger zullen kunnen verkopen. Terwijl top beleggers net het tegenovergestelde doen.

Lees meer: Dit is de ultieme investeringsstrategie van Warren Buffett

De kudde 

Een andere vaak gemaakte fout die beleggers maken is de nijging om de acties van anderen - het kopen van een aandeel aan een hoge prijs - te gebruiken om het eigen gedrag te verklaren, dit heet de kudde volgen. Wanneer beleggers het nodige skeptisim laten vallen en feiten van tafel vegen die een (on)gezonde markt aantonen, dan worden aandelen populair en dus aantrekkelijk. Hierna volgt het onvermijdelijke: te veel beleggers kopen te veel aandelen die hen geen winst zullen opleveren. Voor elke koper is er uiteraard een verkoper van een aandeel. De slimsten op dat ogenblik zijn de 'verkopers', die tegen stroom van de kudde in gaan.

Mochten enkel deze psychologische grillen leiden tot aandelen rally's, dan zouden de bubbels langzaam leeglopen wanneer de anker prijs gradueel verlaagt terwijl de 'populariteit' overgaat naar andere aandelen.

Maar, de aandelenmarkt is geen gewone psychologische omgeving, want ze komt in aanvaring met de realiteit. Elke moderne beurscrash wordt getriggered door een katalysator die weinig met financiële ratio van doen heeft en die de meeste beleggers totaal verrast. Deze katalysatoren duwen het aandelensysteem vaak in totale chaos met alle gevolgen van dien: de aandelenmarkten stuiken in elkaar, de beleggers worden wakker geschud uit hun roes en overgewaardeerde aandelen vallen terug tot een 'normaal' niveau of lager.

Lees meer: De gekste aandelenzeepbellen ooit

Zijn dergelijke psychologische effecten te vermijden? Ja!

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.099 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden