Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Investeren in groeilanden: ontdek de nieuwe kansen

Individuele investeerders die hun oog laten vallen op groeimarkten in China, India en Brazilië focussen zich doorgaans op de marktleiders in commodities, finance en telecommunicatie. Hun vrees: slechts enkele bedrijven kunnen turbulente economische of politieke tijden met glans doorstaan. Nu dienen zich echter nog nieuwe investeringsmogelijkheden aan in deze groeilanden.

Groeimarkten worden steeds competitiever, grotendeels te danken aan een jonge en rijke middenklasse. De jongste 20 jaar verdrievoudigde de koopkracht in deze groeiende economieën. Die nieuwe rijkdom, gekoppeld aan het stijgende gebruik van smartphones, scherpte de strijd voor de consument nog aan.

“Ook in landen als China, India en Brazilië dacht men dat traditionele bedrijven de architecten van een sterke economie waren. Telecombedrijven en financiële instellingen gingen ons het digitale tijdperk in loodsen”, zegt Gerardo Rodriguez van BlackRock Total Emerging Markets. “Maar net zoals in de Verenigde Staten en Europa realiseren mensen zich dat de revolutie enkel kan bestaan als we inzetten op disruptieve innovaties van nieuwe bedrijven”.

“Wat we in de groeilanden nu vaststellen is het begin van een golf. Een golf van acceptatie en omarming van nieuwe technologieën, nieuwe manieren om producten te kopen en nieuwe methodes om diensten te verlenen”, aldus Rodriguez.

Dat de bevolking van groei-economieën steeds rijker wordt, is al jaren aan de gang. Maar nu is er een duidelijke kentering zichtbaar in landen als India, Kenia en Argentinië. Jonge mensen starten er hun eigen bedrijf op. “In heel wat gevallen gaat het om lokale ondernemers die beslissen om een eigen e-commerce op te starten”, beweert Kevin Carter van Big Tree Capital. “Ze lopen school in de Verenigde Staten of Europa, netwerken zich binnen in grote bedrijven en starten in eigen land nieuwe initiatieven op”.

Een voorbeeld is Marcos Galperin van MercadoLibre. Hij volgde een opleiding aan Stanford in de VS en stampte in eigen land MarcadoLibre uit de grond. Zijn bedrijf wordt de Amazon van Latijns-Amerika genoemd. eBay heeft ondertussen een participatie van bijna 20 procent genomen in zijn geesteskind. Platformen zoals MercadoLibre en Alibaba bieden lokale handelaren een platform om hun goederen aan de man te brengen. Een extra stimulus van de economie.

Karan Sharma, directeur van Avendus Capital in Mumbai, zegt dat de groei van e-commerce en fintech gedreven wordt door een leegte op de markt. “Jonge mensen verwachten dat ze online een treinticket of hotelkamer kunnen reserveren”, zei Karan Sharma. Startups staan sowieso voor heel wat uitdagingen in elke markt. En ook voor de financiële sector is er heel wat onzekerheid. Maar wat buiten kijf staat: groeilanden, -markten, en -economieën bestaan voortaan uit meer, veel meer, dan een kleine groep grote bedrijven.

(bron: MarketWatch)

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.057 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden