Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder

Het consortium tussen ENGIE Cofely Luxemburg (100% dochterbedrijf van ENGIE) en Powerdale kondigen aan dat ze geselecteerd werden voor de levering van 800 publieke laadpalen voor elektrische voertuigen op het Luxemburgse grondgebied en bijbehorend servicecontract voor een periode van twaalf jaar. 

Het consortium tussen ENGIE Cofely Luxemburg en Powerdale werd geselecteerd na een Europese openbare aanbesteding door de 5 distributienetbeheerders in het Groothertogdom Luxemburg (Creos, Sudstroum, Electris, Ville d’Ettelbruck en Ville de Diekirch) voor de levering van 800 publieke laadpalen die over een periode van 4 jaar geïnstalleerd zullen worden (2017-2020) evenals een servicecontract voor het beheer van het platform van de gemeenschappelijke operator voor een periode van twaalf jaar. Powerdale, een bedrijf dat totaaloplossingen ontwikkelt voor elektrische mobiliteit en energiebeheer, zal de elektrische laadpalen en de internetapplicatie om het platform te beheren, verzorgen. ENGIE Cofely Luxemburg, de diensten dochteronderneming voor de industrie en de entiteiten van de Groep ENGIE, zal instaan voor het beheer en het onderhoud van de infrastructuur.

200 publieke Nexxtender laadpalen van Powerdale zullen tussen 2017 en 2020 geïnstalleerd worden. Het informaticaplatform Nexxtmove van Powerdale, zal ter beschikking gesteld worden van bestuurders van elektrische voertuigen en van alle andere stakeholders van deze nieuwe mobiliteit: distributienetbeheerders, energieleveranciers en dienstenleveranciers (mobility service providers). Het zal de eindgebruiker toelaten om het herladen te betalen welke leverancier hij ook gekozen heeft voor zijn elektrische mobiliteit. Het systeem zal verbonden worden met het openbaar vervoer systeem in het Groothertogdom Luxemburg opdat de eindgebruiker gebruik kan maken van een multimodaal platform.

“Deze contracten zijn een belangrijke stap in de ontwikkeling van de elektrische mobiliteit op het Luxemburgse territorium. Het zal ons positioneren als een belangrijke speler inzake elektrische mobiliteit. Wij zullen met onze entiteit het “open operation model” ondersteunen dat wordt voorgesteld door de distributienetbeheerders, zodat de groene mobiliteit in Luxemburg ontwikkeld kan worden” kondigt Pierre Wolff, Directeur ENGIE Cofely Luxemburg, aan.

“De aanbesteding dat door de distributienetbeheerders werd opgemaakt lag volledig in lijn met onze langetermijnvisie inzake de noden rond elektrische mobiliteit: gebruiksvriendelijkheid, energiebeheer, flexibiliteit met betrekking tot de aanpassingen in de hard- en software in functie van de ontwikkelingen op de markt, smart grid georiënteerd dankzij de intelligente laadpalen. Wij bedanken de distributienetbeheerders voor het vertrouwen en de erkenning die ze hebben in onze expertise in elektrische mobiliteit en energiebeheer” zegt Olivier Piraux, CEO van Powerdale.

Het gaat om de eerste publieke laadpalen voor elektrische voertuigen die ENGIE Cofely Luxemburg en Powerdale in het Groothertogdom Luxemburg leveren. Het land telt vandaag al 200 elektrische laadpalen.

Deze contracten kaderen binnen de strategie van ENGIE om de leider te worden in het aanbieden van groene mobiliteitsoplossingen door te investeren in nieuwe technologieën en intersectoriële internationale partnerschappen. ENGIE kondigde in 2016 inderdaad aan dat ze 100 miljoen EUR zal investeren in CNG- (gecomprimeerd aardgas) en LNG- (vloeibaar aardgas) installaties om de voertuigenvloot op aardgas en biogas in Europa te kunnen voorzien van brandstof.

ENGIE heeft in 2014 in Powerdale geïnvesteerd via ENGIE New Ventures, haar investeringsfonds dat toegespitst is op innovatieve start-ups. 

Powerdale, ENGIE Electrabel en ENGIE Cofely zijn niet aan hun proefstuk toe en werkten in België al samen op vlak van energiebeheer bij industriële klanten en laadoplossingen voor elektrische wagens. 

455 lezers bereikt
De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.056 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden