Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Elektronicabeurs CES 2017 toont ons de nabije toekomst

CES2017 is zowat ’s werelds belangrijkste elektronicabeurs. Opvallend aan de meest recente editie: baanbrekende technologieën waar al jaren over gesproken wordt, worden nu massaal vermarkt én geproduceerd. Internet of things, autonome wagens, interfaces,…we mogen ze welkom heten!

De vraag die zich stelt is niet of we gaan communiceren met onze keukenapparaten, de vraag is nu of het de apparaten van Amazon, Microsoft, Apple of Google worden. Met respectievelijk Alexa, Cortanan, Siri of de Home Bot introduceerden de grote techspelers hun eigen internet of things. Gebruiksapparaten die geconnecteerd worden met het internet en ons nuttige toepassingen leveren. Keerzijde van de medaille, we geven nog maar eens een stukje van onze privacy af en bieden Amerikaanse topbedrijven een inzicht in hoe we leven. Maar dit is een discussie op zich.

Even focussen op de technische innovaties en de kansen voor moderne beleggers. Vast staat dat deze virtuele assistenten het centrale punt in heel wat huishoudens zal worden. Alle apparaten en ook jij zullen communiceren met dit object. Vragen stellen, commando’s geven,… Zowel Apple, Amazon, Google als Microsoft vechten voortaan voor een deel van deze nieuwe miljardenkoek. Een strijd die nog lang niet gestreden is.

Nu de implementatiefase op komst is, en technologieën meer worden dan wat prototypes, halen we even de glazen bol boven om de impact in te schatten. Wat zal dit betekenen voor de consument? En wat zal dit betekenen voor de marketing van producten en diensten?

Een medium dat je moet ervaren

Stemcontrole, waarbij we schermen en dergelijke achter ons kunnen laten, zal mensen meer vrije tijd (en ledematen) geven. Hierdoor kunnen ze andere activiteiten uitvoeren terwijl ze hun toestellen met de stem bedienen. Maar ook de marketing, nu heet het nog experimentele marketing, zal op zijn kop gezet worden. Berichten ontvangen die je kan aanraken, voelen en zien in een ruimte, zal een aparte discipline zijn. Ervaringen ontwerpen wordt een aparte focus.

Een gepersonaliseerde realiteit

Alledaagse zaken zoals keukens, auto’s en deuren kunnen binnenkort geprogrammeerd worden op basis van biometrische signalen om zo een superpersoonlijke service te bieden. Auto’s zullen zoveel meer doen dan je enkel van punt A naar B brengen. Fit and Healthy van Mercedes probeert zorg voor je te dragen met aangepast licht en massages gebaseerd op jouw hartslag. Of Eyelock opent via de toepassing Myris automatisch deuren op basis van jouw ogen.

Wij, consumenten, raken stilaan gewoon aan gepersonaliseerd nieuws, zoals we op onze Facebook tijdslijn zien. We maken er ook stilaan geen punt meer van dat sociale media ons persoonlijk gedrag kan monitoren en ons gepersonaliseerde reclameboodschap kan sturen. Dit concept kan nu geïmplementeerd worden in onze echte, dagelijkse wereld. Alfred is zo’n dienst die de digitale wereld verbindt met jouw leefwereld. Een Sodastream in jouw keuken wijst op een voorliefde voor bruiswater. Alfred kan zo via een partnerbedrijf, bijvoorbeeld Perrier, een gratis fles mee laten leveren. Rechtstreeks bij jouw thuis!

Voor producten en dienst staat heel wat op het spel. En iedereen zal proberen zijn plaatsje te veroveren. De ervaring van de consument zal opnieuw dé grootste graadmeter worden.

De mogelijkheden van de nieuwe technologieën zijn zo uitgebreid. Je houdt het niet voor mogelijk. Waverly Labs ontwikkelde zelfs een oorstukje die jou realtime vertalingen influistert. Volgens het bedrijf zal er zo nooit nog een taalbarrière zijn. Iemand spreek je in het Russisch aan en het kleinood vertaalt ogenblikkelijk de woorden naar het Engels of zo je wil het Nederlands. KinTrans vertaalt dan weer gebarentaal naar tekst en vice versa.

De totale ervaringsmarketing

Naast het leren ontwikkelen in functie van media met een focus op ervaring zullen merken ook de nodige aandacht moeten besteden aan de soort ervaring waarop ze willen inzetten. Waar ze dat doen, hoe ze dat doen, wanneer ze dat doen. Merken, producten, diensten gaan opnieuw een leercurve voorgeschoteld krijgen. Die emotionele data, om het zo maar even te noemen, biedt kansen voor zowel consument als onderneming. Spannende tijden, nog maar eens!

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.618 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden