Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Kies jij voor crowdfunding of bootstrapping?

Je (startende) onderneming financieren is een van de grootste struikelblokken voor ondernemers. De conclusie is vaak niet al te schoon: hoe prachtig, origineel en verbluffend jouw idee ook is, hoe gepassioneerd de bedenkers ook zijn, je hebt nu eenmaal een bepaald bedrag nodig om de zaken op gang te krijgen.

In deze hedendaagse, competitieve markt zoeken heel wat ondernemers hun heil in crowdfunding om hun bedrijf van de nodige financiële middelen te voorzien.

Wat is crowdfunding?

Het is belangrijk om allereerst het woord crowdfunding te definiëren zodat we weten waarover we praten. Crowdfunding gebruikt kleine bedragen geld van een groot aantal investeerders met als doel het financieren van een product of onderneming. Het hele idee achter crowdfunding is nauw verbonden met sociale media. Gebruikers van sociale media delen nu eenmaal snel ervaringen en tips met andere gebruikers op netwerken zoals Facebook, Twitter, LinkedIn etc.

Crowdfundingcampagnes kunnen er dus in slagen om op zeer korte tijd relatief hoge bedragen binnen te rijven. Hoewel alles speels en vrijblijvend lijkt zijn aan een crowdfundingcampagne toch wel wat voorwaarden verbonden.

Het hart van een crowdfundingcampagne is het ophalen van die kleine bedragen. Kleine bedragen die dankzij de hulp van een goed uitgekiende social media strategie heel snel één groot kunnen worden. Soms lijken de bedragen van een crowdfundingcampagne te klein, te klein om een verschil uit te maken. En toch kan een medium zoals Facebook in ijltempo van 1 kleine bijdrage van 5 euro, 1000 bijdrages van 5 euro maken. Facebook en andere social media tools zijn als het ware de brandversnellers van een crowdfundingproject.

Wie zijn de aandeelhouders?

Er zijn drie aandeelhouders in een crowdfundingproject:

  • het bedrijf of het project op zoek naar financiering

  • de investeerders die het kapitaal ter beschikking stellen

  • de website of organisatie die beide partijen samenbrengt

Weet wel dat die website of organisatie een deel van je investering afroomt. Wanneer een ondernemer zich registreert op een van de vele Belgische of Nederlandse crowdfunding websites, dan tekent hij of zij eigenlijk een contract. Met de ondertekening van het contract verklaart de ondernemer zich akkoord dat de site een bepaald percentage inhoudt.

Hoe werkt crowdfunding?

Crowdfunding kan heel wat vormen aannemen. Elk van die vormen heeft het potentieel om tegemoet te komen aan de wensen van de startende onderneming of project. Zo bestaan er in de wereld van crowdfunding ook donaties. Hoewel de investeerders niks specifieks in return verwacht voor zijn geld, biedt de onderneming vaak een soort van gadget aan. Zo kan je een film helpen funden en als tegenprestaties twee tickets ontvangen bij de release.

Equity crowdfunding gaat al wat meer over de centen. In ruil voor jouw geld krijgt elke investeerder een stukje van het bedrijf. Dit begint al te gelijken op een uitgifte van aandelen.

Peer-to-peer crowdfunding is dan weer gestoeld op de verwachting dat een investeerder geld terugkrijgt voor zijn “lening”. Het enige verschil met de standaardlening: er komt geen bank meer bij kijken.

Grote crowdfundingsites zoals Kickstarter en Indiegogo bieden tal van crowdfundingsoorten aan. Andere sites zijn dan weer gespecialiseerd in één welbepaalde type of sector.

Wat zijn de voordelen van crowdfunding?

Onderneming hebben tal van redenen om een crowdfunding actie op poten te zetten. Je hoorde ongetwijfeld al van enkele succesverhalen (bijvoorbeeld de biersnelweg van Brugse Zot).Maar ook internationale projecten zoals de Oculus Rift, een bril die je binnenloodst in de virtuele realiteit, zijn absolute toppers geworden dankzij crowdfunding.

Dergelijke crowdfundingcampagne starten is behoorlijk eenvoudig. Je hebt er ook amper middelen voor nodig. Hoewel de stappen best wel simpel zijn, moet je toch wel even de tijd nemen om een doordachte strategie uit te dokteren.

Crowdfunding kan als een drietrapsraket uit de blokken schieten. De meeste platformen beperken een crowdfundingcampagne dan ook tot 90 dagen. De euro’s schiet niet zelden als paddestoelen uit de grond en het geld is bovendien onmiddellijk beschikbaar. Als ondernemer helpt zo’n crowdfundingcampagne ook om jouw doelpubliek beter te leren kennen. Daarenboven sleutel je zo nog wat aan jouw marketingkennis.

Ander absoluut pluspunt van zo’n crowdfundingcampagne: je bouwt al aan een (trouw) klantenbestand nog voor je goed en wel vertrokken bent.

Wat is bootstrapping?

Bootstrapping is eigenlijk net het omgekeerde van crowdfunding. Een ondernemer die opteert voor bootstrapping bouwt zijn bedrijf op van de grond met weinig tot geen extra kapitaal. Het is een succesvol pad gebleken voor heel wat bedrijfsleiders in de jongste decennia. En met een goede reden.

Ondernemers die kiezen voor bootstrapping geven de touwtjes niet uit handen. Met deze ultieme controle hoeven ze geen verantwoording af te leggen tegen potentiële investeerders en moeten ze al helemaal geen toegevingen maken.

Bootstrapping heeft ook tijd al belangrijk ingrediënt. In tegenstelling tot een razendsnelle campagne via social media heeft een ondernemer die kiest voor bootstrapping alle tijd om zijn product op punt te zetten. Als bedrijfsleider bepaal jij het tempo en geen groep anonieme gelddonoren. De “alles-of-niets”-atmosfeer is ook volledig afwezig in de wereld van bootstrapping. Daarom leent dit principe zich meer tot de B2B en de complexere producten en ideeën.

Kiezen voor bootstrapping of crowdfunding?

Weeg de voordelen en de struikelblokken van beide systemen goed tegen elkaar af en stel dan de échte vraag: welke van deze twee principes is het best voor jouw onderneming en de manier waarop je zaken wil doen? Crowdfunding vergt een actieve (social) media campagne terwijl bootstrapping zweet (misschien zelfs bloed) en tranen zal eisen. Wie bereid is om hard te werken en slim te plannen, kan van beide methodes de vruchten plukken.

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.925 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden