Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
Creatief financieren: de succesvolste projecten gefinanceerd met Crowdfunding

Met de economische crisis net achter de rug, zijn de banken erg voorzichtig geworden met het geven van kredieten. De voorwaarden zijn aangescherpt en het wordt voor bijvoorbeeld startende ondernemers steeds moeilijker om aan startkapitaal te komen. 

Een nieuwe vorm van financieren wordt steeds populairder en blijkt voor het financieren van vooral kleinere projecten zeer succesvol: crowdfunding. Je zoekt een grote groep investeerders, die ieder een klein bedrag in jouw project investeren. Door de de laagdrempelige instap, is het risico beperkt en kan eigenlijk iedereen (the crowd) meedoen. Vandaar de naam Crowdfunding.

Het bestaat eigenlijk reeds vele jaren. Het is ontstaan rond 2004 in de USA als alternatieve vorm voor het verkrijgen van financiering voor, voornamelijk projecten in de kunst. De Amerikaanse internetpagina sellaband.com is een van de eerste en een van de bekendste crowfundpagina's voor muzikanten.

Hoe werkt het?

Zoals bij iedere markt, worden vraag en aanbod van ondernemingen en investeerders bijeengebracht. Dit gebeurt op internetpagina's, de zogenaamde platforms. In België zijn een zevental platforms voor crowdfunding werkzaam. Vaak ziet men dat een platform zich op een bepaalde sector of markt richt. Zo is MyMicroInvest gericht op start-ups van bedrijven en richt socrowd zich op de sociaal culturele initiatieven en zorgsector. 

Op het platform geeft de ondernemer aan hoeveel geld hij nodig heeft en binnen welk tijdsbestek. Tarieven en voorwaarden worden over het algemeen door de ondernemer zelf bepaald. Investeerders maken een, over het algemeen klein, bedrag over naar het platform en krijgen een overeenkomst, waarin onder andere staat aangegeven hoe een eventueel rendement wordt uitgekeerd. Dit kan zijn in natura als producten of diensten, of een financiële vergoeding. Indien het streefbedrag niet wordt gehaald, krijgen de investeerders hun geld terug. 

Het succes van crowdfunden

Crowdfunding wordt steeds meer gezien als een serieuze mogelijkheid om aan kapitaal te komen en ook ondernemingen maken er steeds meer gebruik van. Was het van oorsprong vooral bedoeld voor ideële projecten, tegenwoordig wordt ongeveer 80 procent van het geld geïnvesteerd in ondernemingen. Dat de crowfundmarkt sterk in ontwikkeling is, blijkt uit onderstaande cijfers van 2014:

  • Verenigd Koninkrijk: omzet 2,34 miljard euro
  • Frankrijk: 154 miljoen euro
  • Duitsland: 150 miljoen euro
  • Nederland: 63 miljoen euro
  • België: 4,35 miljoen euro
  • Deze financieringsmethode is vooral de afgelopen jaren erg populair geworden. Mogelijk heeft de economische crisis hier een handje aan meegeholpen. De Nederlandse markt is in vier jaar tijd gegroeid van 2,5 miljoen euro naar 63 miljoen euro en de Belgische markt verviervoudigde in 2014 ten opzichte van 2013 (1,1 miljoen euro)!

Ook banken nemen nu het fenomeen serieus en gevestigde banken als de Nederlandse ABN-AMRO (staatsbank) en de KBC Bank richten crowfundplatforms op. 

De successtory's

Het succes van crowdfunding maakt dat steeds meer geldzoekers gebruikmaken van deze wijze van financieren. Er zijn dan ook geweldige successtory's te vertellen, die een ieder aanspreken:

  • Uit België: Australian Home Made Ice Cream (van de ijsje en milkshakes) haalde binnen één dag €250.000 op bij 101 investeerders.
  • Uit America: Ubunto Edge smartphone wist $12,814,196 in 30 dagen bijeen te brengen.
  • Uit America: Pebble E-paper smartwatch haalde $10,266,845 op in 37 dagen.

Het succes van een crowdfunding is afhankelijk van verscheidene factoren. Zo zijn de voorwaarden die de ondernemer opstelt natuurlijk een belangrijke factor. Dat er ook nog andere factoren meespelen blijkt uit het verhaal van de Pebble smartwatch. Velen wilden de eersten zijn die een smartwatch in ontvangst konden nemen. Binnen twee uur was het streefbedrag van $100.000 gehaald. In totaal waren er bijna 70.000 investerders.

Wat de successtory's ook zijn, een risicoloze investering bestaat natuurlijk niet.

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.715 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden