Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder

Colruyt Group blijft zich inspannen voor duurzame ontwikkeling en gaat nu heel zijn assortiment eigenmerkproducten waarin cacao verwerkt is aanpakken. Tegen juni 2017 wil de groep dat alle cacao in de 174 chocoladeproducten van de huismerken Everyday en Boni Selection UTZ-gecertificeerd is. Voornaamste doelstelling is om de duurzame cacaoproductie te stimuleren en zo bij te dragen aan betere leefomstandigheden voor de kleine cacaoboeren (die het gros van de wereldproductie verzekeren).

De uitdaging van Chocovision 2016
 

Volgende week van 7 tot 9 juni loopt in het Zwitserse Davos het tweejaarlijkse Chocovision-congres, waar alle grote spelers uit de wereldwijde cacao-industrie de stand van zaken bespreken in de sector. Dit jaar zullen de gesprekken vooral gaan over een zorgwekkende paradox: terwijl de chocoladeverkoop en de winsten ervan in de lift zitten, geraken de kleine, vooral Afrikaanse producenten aan het begin van de keten maar niet uit de armoede.

Colruyt Group engageert zich voor 100 % duurzame, gecertificeerde cacao
 

“Zowat 90 % van de wereldwijde cacaoproductie wordt verzorgd door miljoenen familiale landbouwbedrijfjes die minder dan 3 hectare verbouwen”, legt Stefan Goethaert uit, als directeur Colruyt Group Fine Food verantwoordelijk voor de duurzaamheid van de producten.

“Met een sterk geconcentreerde markt aan de afnemerszijde, hebben die kleine landbouwers amper mogelijkheden om de prijs te beïnvloeden. Door in te zetten op duurzame ontwikkeling, zullen die kleine boeren hun productiviteit en dus hun inkomsten kunnen verhogen, en tegelijk produceren met het respect voor het milieu. Dat is de weg die we gekozen hebben. Binnen een jaar zullen al de producten van onze huismerken Everyday en Boni Selection die cacao bevatten het UTZ-label dragen. Het gaat om 139 permanente producten en 35 seizoenproducten, zoals chocolade voor de Sint- of Paasperiode.”  

UTZ staat garant voor kwaliteit en duurzaamheid
 

Colruyt Group heeft gekozen voor de duurzaamheidscertificering van UTZ. “Voor ons is het interessant dat UTZ zowel focust op kwaliteit als op duurzaamheid”, zegt Astrid Baeten, sustainable sourcing project manager bij Colruyt Group. “Al van in het begin van het certificeringsproces, voorziet de coöperatieve (of een andere samenwerkingsvorm) technische ondersteuning voor de kleine cacaoboeren. Zo leren zij nieuwe methodes aan waarmee ze zowel de productievolumes als de kwaliteit kunnen opdrijven. Uiteindelijk laat dat hen toe om meer cacaobonen verkopen tegen een betere prijs.” Op sociaal vlak verbiedt UTZ bijvoorbeeld kinderarbeid en ziet het toe op de werkomstandigheden bij de seizoenarbeiders. Op ecologisch vlak besteedt het UTZ-programma vooral aandacht aan bodem-, water- en afvalbeheer en de strijd tegen de ontbossing.

In samenwerking met de leveranciers
 

Colruyt Group is zelf geen chocoladeproducent en is dus niet rechtstreeks betrokken bij de aankoop van cacaobonen noch van cacaomassa. Maar tegen juni 2017 verwacht de groep van alle producenten-leveranciers dat ze enkel nog UTZ-gecertificeerde cacao gebruiken in de producten die ze aan de groep leveren. Begin dit jaar waren de paaseieren de eerste producten op basis van cacao die zijn overgegaan naar UTZ-certificering. Daarna komen de chocoladerepen en –tabletten aan de beurt en de chocopasta’s, gevolgd door producten zoals cacaopoeder, gebak, koekjes en zuivel.

Voor meer info: www.simplysustainable.comwww.utz.org.

400 lezers bereikt
De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.011 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden