Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder

Colruyt ging twee jaar geleden een partnership aan met de stad en het OCMW van Kortrijk. Samen ontwikkelden ze het concept ‘Aan tafel in 1-2-3 euro'. Met een budgetvriendelijk receptenboekje wilden ze ouders die kampen met budgettaire problemen, helpen om lekker en evenwichtig te koken voor hun gezin, en om goedkoop en snel boodschappen te doen. Voor Colruyt past dit initiatief in de bredere bezorgdheid om vanuit zijn waarden en kracht bij te dragen aan oplossingen op maat voor kwetsbare gezinnen in België. Gedurende 6 maanden werd het concept in Kortrijk getest bij 144 gezinnen. Na afloop werd het positief geëvalueerd door de gebruikers.

Partnership met Stad en OCMW Kortrijk

“Kortrijk en Colruyt werkten samen als volwaardige partners”, zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van Colruyt. "De stad en het OCMW kennen de noden van kwetsbare gezinnen en hebben de expertise om hen te begeleiden. En wij hebben de culinaire kennis en het assortiment om lekker en evenwichtig te koken. Samen hebben we een duurzame en economisch haalbare oplossing ontwikkeld om gezond eten mogelijk te maken voor kwetsbare gezinnen met kinderen."

Aan tafel in 1-2-3 euro

Het OCMW stelde een testgroep samen van 144 gezinnen met thuiswonende kinderen. Die groep kreeg van maart tot augustus 2016 om de 2 weken het receptenboekje ‘Aan tafel in 1-2-3 euro’ van Colruyt. Het bevat 6 gemakkelijke en kindvriendelijke recepten.

Elk recept geldt voor 3 ruime porties en kost gegarandeerd niet meer dan 1, 2 of 3 euro per portie. De klant weet vooraf wat hij zal betalen aan de kassa. Want in de prijs zijn de volledige verpakkingen inbegrepen, ook al wordt er in het recept een kleinere hoeveelheid gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan diepvriesverpakkingen.

Elk recept bevat bovendien tips om restjes van de maaltijd te verwerken, zodat de klant overschotjes nuttig kan gebruiken. Er worden ook tips gegeven om kinderen te laten helpen in de keuken.

Begeleiding om slim te winkelen

Het OCMW Kortrijk organiseerde met de steun van Colruyt enkele extra activiteiten zoals kookdemonstraties en winkelbezoeken om mensen tips mee te geven om slim, snel en goedkoop boodschappen te doen. Dat zorgt, naast het leren van goede gewoontes, ook voor leuke ontmoetingen met andere gezinnen.

Positieve evaluatie door de gebruikers

In augustus hebben 15 gebruikers uit de test in Kortrijk uitgebreid hun feedback gegeven. De resultaten waren hartverwarmend positief. Mensen vertelden dat het boekje hen veel inspiratie geeft voor de dagelijkse keuken, zonder dat ze zich het hoofd hoeven te breken over de prijs.

De oorspronkelijke doelstellingen die Kortrijk en Colruyt voor ogen hadden werden ruimschoots bereikt: bij ouders met kinderen een stukje zorg wegnemen, hen het gevoel geven het budget onder controle te hebben, mensen zelfredzaam maken om zelf aan de slag te gaan met recepten, een evenwichtige maaltijd bereiden, slim shoppen, enz. Deze elementen kwamen duidelijk naar voren.

In de gesprekken werden ook nieuwe ideeën aangereikt om het boekje nog beter te maken. Zo vroegen verscheidene mensen om eens een 'feesteditie' uit te brengen, of 'ideeën voor desserten en de brooddoos voor de kinderen'.

Enkele citaten:

“De grootste troef zijn de nieuwe ideeën, niet gewoon patatjes, groenten, vlees. Het is eens iets nieuws, het doorbreekt de sleur, ik probeer nieuwe dingen, ze bevallen goed.”

"Het eerste wat ik bekijk in de envelop is het boekje. Ik vraag aan mijn kinderen: wat gaan we deze week eten?” “Ik durf meer in de keuken. 'Specialere' dingen hoeven niet duur te zijn."

"In het begin had ik geen vertrouwen in de prijs. Maar het klopt wel hé, het is wel zo." “Dankzij dit project voel ik me 'bevoordeligd', doordat je de kans krijgt om voor weinig geld een goeie maaltijd op tafel te zetten, anders moet je ernaar zoeken."

Verdere uitrol in België

Nu de test op alle vlakken positief geëvalueerd werd, heeft Colruyt beslist om het project breder uit te rollen in België. Hiervoor zal in elke regio gestreefd worden naar een lange-termijnsamenwerking met de gemeenten en sociale organisaties. Beide partijen zullen een charter ondertekenen waarbij de wederzijdse engagementen worden afgesproken.

Colruyt zal het project aan de collega-retailers voorstellen bij Comeos, de sectorfederatie van de handel.

434 lezers bereikt
De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 8.095 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden