Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
7 lessen voor wie aan crowdfunding denkt

Crowdfunding is een relatief nieuwe maar vooral trendy manier om geld op te halen voor startende bedrijven. Met meer dan 1250 verschillende platformen over de hele wereld, zijn er heel wat manieren om jouw favoriete bedrijf te helpen. Rapporten tonen aan dat ongeveer 30 miljard dollar jaarlijks wereldwijd wordt opgehaald dankzij crowdfunding. Daarmee laat crowdfunding de durfkapitalisten achter zich als financieringsbron.

De populairste crowdfundingplatformen zijn de vroege vogels zoals Kickstarter en Indiegogo. Online vind je heel wat andere platformen terug. Er zijn zelfs al heel wat Belgische sites actief die crowdfunding in eigen land een boost geven. Bovenop het financieel steunen van bedrijven zorgen deze initiatieven er ook voor dat ondernemers hun plan kunnen aftoetsen, belangrijke feedback ontvangen en hun project op een opbouwende manier kunnen promoten.

Dit alles is ongetwijfeld een ruggesteun voor heel wat ondernemers. Maar dit gaat weliswaar gepaard met een aantal uitdagingen. Hier zijn een zevental lessen, geplukt uit het dagelijkse leven, van obstakels waarmee crowdfunding te kampen kan krijgen.

1. Focus jou op het businessmodel én op de oplossing

Crowdfunders zijn, per definitie, gebrand op de features en de waarde van een product. Wat kan het? Hoeveel kost het? De financiële kant van het verhaal interesseert hen heel wat minder. Enkele crowdfunding successen faalden jammer genoeg als onderneming. Vergeet dus zeker jouw kosten niet en focus je niet enkel op het opgehaalde kapitaal.

2. Schat het opgehaalde bedrag correct in

Fijn dat jouw project geslaagd is en je een aardige duit kon ophalen. Maar je bent nog steeds geen doorwinterde ondernemer dus ga uiterst omzichtig om me de geboden kansen. Zowel het over- als onderschatten van het budget kan voor problemen zorgen. Vraag desnoods advies van enkele oude rotten. Zij zullen je kunnen bijstaan met raad en daad.

3. Weersta de verleiding om je business plan achterwege te laten

Heel veel ondernemers geloven in de mythe dat een business plan onontbeerlijk is wanneer je te maken hebt met professionele investeerders en dat je geen nodig hebt voor crowdfunding. In realiteit is het belang van een gedetailleerd plan zelfs nog groter wanneer je geld ophaalt bij het publiek. Zoek professionele hulp om een degelijk business plan op te stellen.

4. Sta klaar om een horde van onervaren investeerders op te vangen

Elke ondernemer die zich al eens aan crowdfunding waagde, zal jou vertellen hoe lastig het is om interactie te plegen met enkele investeerders. Bij crowdfunding, kan je honderden investeerders hebben, elk met hun verwachting en hoop op resultaten. Zorg ervoor dat je jou kan beroepen op een goed team om deze extra service te garanderen.

5. Vergewis er jou van dat de crowdfunders aansluiten bij jouw product

Crowdfunding is nog altijd iets voor early adopters. De vroege vogels die zich aan iets nieuws wagen. Belangrijk is om aansluiting te vinden bij de goede doelgroep. Zo worden de verwachtingen op elkaar afgestemd

6. Wees voorzichtig met wat je deelt

Heel wat investeerders zien de mogelijkheden van jouw product of dienst. De crowdfunders vinden dat ze recht hebben op wat meer informatie en schamen er zich dan ook niet voor om duidelijke vragen te stellen. Let op met hoeveel informatie je hen geeft. Er zijn al heel wat twistpunten geweest bij crowdfundingprojecten over de intellectuele eigendom.

7. Neem je wel alle kosten in overweging?

Het succes van een onderneming wordt afgemeten aan zijn winst en/of rendement. Als ondernemer probeer je ook zo in te schatten of de crowdfunding actie nu wel of geen succes is geweest. Je kan niet enkel je effectieve kosten ingeven en die tegenover het opgehaalde kapitaal plaatsen. Breng dus zeker ook je tijd in rekening (en uiteraard de commissie aan het platform niet vergeten).

Ongeveer 50 procent van de crowdfundingprojecten slagen niet in hun opzet. Daarom is het belangrijk om de meest evidente fouten te mijden. Met deze zeven tips zal je al een heel eind komen. Een les geleerd uit anderen hun fouten zonder dat het jou ook maar één euro kost.

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.826 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden