Oh oh, Ad Blocker gedecteerd!
Het lijkt erop dat je een Ad Blocker gebruikt op De Beleggersgids. Gelieve de Ad Blocker uit te schakelen en advertenties toe te laten op onze website. De Beleggersgids is afhankelijk van inkomsten uit advertenties om jou alle artikels gratis te brengen. Gun je ons geen inkomsten? Ga verder
4 stappen om zelf met crowdfunding te starten

Crowdfunding zit in de lift. Projecten en ideeën die tot voor kort sneuvelden in de wachtkamer van de economie, rijven nu astronomische bedragen bij elkaar. Crowdfunding is toegankelijk en geschikt voor zowat elk product en elke sector. In enkele eenvoudige stappen kan je zelf ook een crowdfundingcampagne opzetten.

Momenteel loopt op een van de grootste crowdfundingplatformen de campagne met het grootste opgehaalde budget: Star Citizen. Tot op heden incasseerden de makers ongeveer 111 miljoen dollar voor hun videogame. Dat maakt van dit spel het meest populaire crowdfundingproject ooit. Uiteraard is niet elke campagne een klaterend succes waar miljoenen voor worden opgehaald maar het indiceert wel de kracht van crowdfunding.

Iedereen met een onderbouwd idee of innovatief project kan zijn kans wagen op de vele platformen die er zijn. Ook in België zijn er heel wat van dergelijke initiatieven. We maakten al eens overzicht van de Belgische crowdfundingscene.

Wie van start gaan met een crowfundingcampagne doorloopt doorgaans 4 stadia:

1. Indienen van het project

Je maakt een keuze van een platform. Dit is een volledig subjectieve keuze. Elk platform heeft zo zijn regels en visie. Sommige platformen beperken de vorm van incentives. Raadpleeg op voorhand de voorwaarden op de diverse websites. Je kan je project soms ook bij meerdere platformen aanbieden.

2. Omschrijf je project heel duidelijk

Bij de start van je crowdfundingcampagne is het belangrijk om alle essentiële info mee te geven aan je potentiële investeerders. Zij zullen immers bepalen of jouw project tot een goed eind kan worden gebracht. Om zoveel mogelijk gegadigden naar jouw campagne te krijgen schakel je best de social media in. Via Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, you name it, alle middelen zijn goed om investeerders naar jouw idee te leiden.

Bedoeling is dat zoveel mogelijk believers inschrijven op jouw project en vervolgens ook nog wat geld storten. Eens de campagne is afgerond kan je door naar de derde fase.

3. Funding stoppen op de deadline

Een campagne heeft ook een einddatum. Tot die tijd heb je de kans om zoveel mogelijk kapitaal te verzamelen. Niet alleen leg je een deadline vast maar ook een verhoopt eindbedrag. En hier verschillen sommige platformen van elkaar. Bij sommige crowdfunding campagnes moet het eindbedrag gehaald worden, als de projecteigenaar gebruik wil maken van het kapitaal. Andere platformen stellen het geld dan weer beschikbaar van zodra er een storting gebeurt is, ongeacht of het einddoel wordt gehaald.

Ook de manier waarop een investeerder wordt geïntecivieerd ligt op voorhand vast. Je kan aanspraak maken op een deel van de winst, een aantal aandelen, een gratis product of je beperken tot een symbolische bijdrage.

4. Ook na de campagne gaat crowdfunding door

Crowdfunding is meer dan wat centen ophalen. Na het bereiken van het einddoel is er een verbondenheid tussen het project, de eigenaar en de investeerders. Er is een continue interactie tussen de believers en de ondernemer. In sommige gevallen is er zelfs sprake van een stemrecht in de onderneming. Dus via crowdfunding worden er banden voor het leven gesmeed. Ongezien!

De Beleggersgids Redactie

1. Like onze Facebook pagina
2. Volg ons op Twitter
3. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
4. Plaats een berichtje op ons forum

De Beleggersgids

Heldere en begrijpbare kennis, inzichten, inspiratie en nieuws over investeren in vastgoed, beleggingen, investeringen en geld.

Al 7.627 abonnees en groeiend

Top
×

De interessantste artikels wekelijks in je mailbox? Schrijf je in!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
×

De interessantste artikels in je mailbox.

Ik ga akkoord met de voorwaarden